Lotus F1 team zocht in 2015 de limieten van de betrouwbaarheid op

Het Lotus F1 team werd overgenomen door Renault maar daar ging een bijzonder moeilijke periode aan vooraf. Vooral de financiële problemen zorgden voor een hobbelig parcours.

Meer dan eens kwam Lotus het voorbije jaar op financieel vlak negatief in het nieuws. Zo arriveerden medewerkers vaak later dan voorzien en kon de hospitality unit niet gebruikt worden door een betalingsachterstand.

Het meest schrijnende was echter dat Lotus tijdens de tweede seizoenshelft zo goed als geen budget meer had om de wagen verder te ontwikkelen. Meer zelfs, tegen het einde van het seizoen waren meermaals erg versleten onderdelen op de wagens te zien.

De eigenaren van het Lotus F1 team wensten niet nog bijkomend kapitaal te investeren aangezien de renstal verkocht zou worden. Tegelijkertijd wou ook Renault geen blanco cheque aan Lotus toestoppen zo lang het nog geen eigenaar van de renstal was.

Volgens Alan Permane werd bij het Lotus F1 team, door de financiële problemen, op het vlak van de betrouwbaarheid steeds nadrukkelijker de limiet opgezocht en dat voor diverse onderdelen van de wagen.

“Op het vlak van de betrouwbaarheid hebben we heel wat onderdelen veel langer gebruikt dan dat we ooit voor mogelijk hadden gehouden,” aldus Permane tegenover ‘Autosport’. De reden dat we dat konden doen was doordat we enkele onderdelen extra lieten testen in de R&D-afdeling. Daarbij werden ze veel langer getest dan dat we normaal zouden doen. Daar hebben we veel uit geleerd.”

“Ik deed mijn beklag omdat het geen geheim was dat we onze wagen niet voldoende ontwikkelden. Gezien de zeer beperkte middelen waarover we beschikten, hebben we onze ontwerpafdeling tot het uiterste moeten pushen. Daarbij hebben we alles gedaan wat we konden, hoe klein de vooruitgang soms ook was,” besluit Permane.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}