Marussia koopt KERS-systeem Williams voor 2013

Marussia, het voormalige Virgin, zal volgend jaar een beroep doen op Williams om een KERS-systeem te leveren. Zo wordt Marussia volgend jaar het tweede nieuwe team dat KERS gebruikt, nadat dit jaar Caterham het ook al voorzag in haar wagens.
Pat Symonds, nu consultant voor Marussia, maar vroeger technisch directeur bij Renault tot de crash-gate, kreeg de eer om het nieuws mede te delen. Ook maakte hij bekend dat het team ook nog volgend jaar met een cosworth-motor zal blijven rijden, iets waarmee Caterham en Williams vorig seizoen stopten.

“We zullen volgend jaar het systeem gebruiken dat Williams ontwikkeld heeft voor de Cosworth-motor vorig jaar en voor de Renault-motor dit jaar. Ons KERS van 2013 is een ontwikkeling van die systemen. We zijn ook onder de indruk van het staaltje techniek, de efficiëntie en het lage gewicht. Het is een plezier om met Williams samen te werken, zowel commercieel als technisch.”

Het is niet de eerste keer dat Williams hun KERS systeem verkoopt. Eerder al kwam Audi aankloppen toen bekend werd dat prototypes ook hybridesystemen zouden mogen gebruiken. Zo heeft de Duitse constructeur de zege van de Audi R18 e-tron quattro tijdens de 24 uur van Le Mans dit jaar deels te danken aan het Williams Hybrid Power systeem oftewel het KERS.

De keuze om bij Cosworth te blijven als motorleverancier beschrijft Symonds zo: “We zijn altijd blij geweest om met hen samen te kunnen werken. We blijven proberen om te verbeteren op de delen waar dat volgens het reglement is toegelaten. Voorlopig moet de wagen vlot kunnen rijden met de motor en moet die ook één geheel kunnen vormen met de wagen.”

Marussia heeft vanaf dit seizoen ook een windtunnel ter beschikking. Onder de vorige technische directeur Nick Wirth maakte het team enkel gebruik van computational fluid dynamics of CFD, een computersysteem dat de aerodynamica van de wagen perfect zou kunnen simuleren. Wirth werd vorig seizoen ontslagen omdat hij en CFD zich niet hadden bewezen.

“Het begin van het seizoen was heel moeilijk voor ons. Daarna hebben we weer heel wat nieuws gedaan gekregen: onze windtunnel opstarten, de wagen op een duurzame manier verbeteren, onze manier van werken aanpassen. We zijn nog altijd een nieuw team en dus is er nog heel wat werk te doen.”

“Toch bekijk ik het niet als een paar lichtpuntjes, het is een continu proces geweest, een kleine mars op weg naar onze directe tegenstanders en de topteams. Die dingen geven ons alleen maar meer vertrouwen dat we op de goede weg zijn.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}