De geruchtenmolen draait op volle toeren en daarbij wordt Max Verstappen steeds vaker gelinkt aan een eventuele overstap naar Aston Martin. Volgens voormalig Haas-teambaas Guenther Steiner kan Verstappen beter wachten tot na het cruciale seizoen 2026 om een beslissing te nemen.
Onlangs waren er de geruchten dat Aston Martin maar liefst 1 miljard Britse pond over zou hebben om Max Verstappen de overstap van Red Bull naar hen te laten maken. Het verhaal werd met ongeloof onthaald en waarom zou Max Verstappen het risico nemen om naar Aston Martin over te stappen.
Voormalig Haas-teambaas Guenther Steiner liet verstaan dat Max Verstappen voor dergelijk hoog bedrag onmiddellijk de overstap zou moeten maken, zelfs wanneer hij daardoor achteraan zou finishen maar ongetwijfeld is Verstappen ambitieuze en gaat hij niet alleen voor het geld.
Los van het geld heeft Guenther Steiner echter een ander advies voor Verstappen, zo laat hij blijken in gesprek met ‘GPblog’. Volgens Steiner kan Verstappen best afwachten hoe de krachtsverhoudingen in 2026 liggen. Dan worden er immers een volledig nieuwe generatie F1-bolides en nieuwe F1-motoren geïntroduceerd.
Mocht Red Bull dan ondermaats presteren dan zal er ongetwijfeld wel een soort ‘exit-clasule’ in zijn contract zijn opgenomen en mocht Aston Martin daadwerkelijk dan vooraan meedoen dan lijkt een overstap naar de Britse autobouwer van luxe sportwagens zeker een mogelijkheid.
“Wacht 2026 af! Ik ken het contract van Max niet, wat erin staat en hoe hij weg zou kunnen. Maar ik ga ervan uit dat er een prestatieclausule voor het team in zit. Als het team niet goed is, dan kan hij na 2026 weg, dat is de sleutel,” aldus Steiner. “Als de auto goed is in ‘26, dan is die drie of vier jaar goed. Als er nieuwe reglementen zijn, dan kan je met een nieuw concept, de auto, een behoorlijke tijd vooruit.”
Wanneer er duidelijkheid is in 2026 dan komen er vanaf 2027 zeker en vast racezitjes vrij. Zo loopt bijvoorbeeld het contract van Fernando Alonso bij Aston Martin af en ook Lewis Hamilton maakt dan mogelijk plaats bij Ferrari.
“Dat lost het probleem op,” besluit Steiner