Max Verstappen: “Oneerlijk om de ‘party mode’ van Mercedes te verbieden”

Max Verstappen vindt dat het oneerlijk zou zijn om de kwalificatie-motorinstelling van Mercedes te verbieden.


Sinds de openingsrace in Melbourne is de zogenaamde ‘party mode’ hét gespreksonderwerp in de F1-paddock. Lewis Hamilton degradeerde in Q3 de tegenstand als het ware tot figuranten door zijn eerste achtervolger Kimi Raikkonen op meer dan zes tienden te rijden.

Red Bull-teambaas Christian Horner liet achteraf verstaan dat zulke instellingen gemakkelijk aan banden te leggen zijn door parc fermé-regels toe te passen. Zijn rijder, Max Verstappen, is het daar helemaal niet mee eens en zou het naar eigen zeggen oneerlijk vinden om het te verbieden.

“Eerlijk gezegd nee. Ze moeten niet gestraft worden omdat ze hun zaakjes beter voor mekaar hebben dan de anderen. Dat is niet eerlijk ten opzichte van hen maar misschien is het aan de F1 om de regels te veranderen en het moeilijker te maken om zo’n dingen te ontwikkelen. Je zou het zeker niet mogen verbieden omdat ze heel, heel goed zijn. Dat zou oneerlijk zijn.”

De Nederlander begrijpt de frustraties van zijn teambaas wel maar hij vindt ook dat ze in eigen boezem moeten kijken en dat Mercedes gewoonweg beter werk heeft geleverd dan de concurrentie. Om dat te vermijden zou iedereen met dezelfde motor moeten rijden maar dat is niet iets wat iedereen wil, volgens Verstappen.

Komend weekend staat met de GP van Bahrein de tweede race van het seizoen op het programma en Verstappen moet toegeven dat het Sakhir International Circuit zijn Red Bull RB14 niet echt goed ligt. Maar hij vestigt zijn hoop op het feit dat de voorspelde hoge bandenslijtage voor de race wel eens in het voordeel van de Oostenrijkse formatie kan spelen.

“Het is zeker niet ons beste circuit, maar ook zeker niet ons slechtste. De situatie valt te vergelijken met die van Melbourne maar hier zal de bandenslijtage veel hoger liggen. Als al onze puzzelstukjes op de juiste plaats vallen kan het wel eens een interessante race worden.”

“Ik denk dat het in het algemeen de bandenslijtage, meer inhaalmogelijkheden en langere remzones een rol zullen spelen. De baan is ook wat breder, dat geeft ook de mogelijkheid om wat andere lijnen te rijden en uit de vuile lucht te blijven. Ik denk ook dat de DRS hier iets efficiënter is om in te halen, al die dingen samen zouden het een interessante race moeten maken,” besluit Verstappen.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print