Andrea Stella, de teambaas van McLaren, is niet te spreken over de manier waarop de stewards momenteel oordelen over incidenten en straffen uitdelen. Volgens Stella wordt er vaak ‘buiten proportie’ bestraft of geoordeeld over incidenten.
Voor McLaren was het een frustrerende race in Qatar want Lando Norris kreeg voor het negeren van een zogenaamde ‘gele vlag-situatie’ een 10 seconden stop-and-go straf van de stewards omdat hij onder ‘dubbel geel’ niet zou vertraagd hebben. Lando Norris viel door de straf terug naar de allerlaatste plaats maar slaagde er toch nog in om in de punten te finishen.
Teambaas Andrea Stella gaf toe dat op basis van de telemetrie-gegevens van de wagen kon besloten worden dat Lando Norris niet echt vertraagd had.
“We hebben de data bekeken en Lando is inderdaad volgas blijven rijden,” aldus Stella tegenover ‘Sky Sports F1’. “De sector kleurde geel van zodra Lando de sector inreed, maar wat dan vereist is, dat is zeer duidelijk.”
“Je moet van het gas gaan en het is de verantwoordelijkheid van de rijder om te zien dat je in een gele sector rijdt en dat je moet inhouden.”
Stella was echter kritisch voor de manier waarop de stewards hun beslissingen nemen en hij vraagt ook aandacht voor de context waarin het is gebeurd. De gele vlag werd kort na het uitvaardigen opnieuw ingetrokken, dit terwijl de omstandigheden om het circuit niet veranderd waren.
“Tegelijkertijd vind ik het vreemd dat de gele vlag werd getoond en vervolgens verwijderd, maar de situatie in die sector was eigenlijk nog steeds hetzelfde, er lagen brokstukken op de baan.”
Volgens Andrea Stella moet er ook wat meer nuance zijn in het opleggen van straffen, zeker wanneer er specifieke omstandigheden zijn.
“Ik denk dat bij de toepassing van de straf alle zin voor proportie of specificiteit verloren zijn gegaan.”
“Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de inbreuk, naar het niveau van gevaar dat bij de situatie gold en het feit dat de gele vlag werd verwijderd en dat er dan wordt geoordeeld rekening houdende met de elementen, de proportie en specificiteit, in plaats van gewoon het ondergestoft boek van het reglement erbij te nemen zonder ook maar een kritische benadering daarbij te hanteren?”