McLaren vanaf 2021 met eigen motoren?

Het is voor McLaren misschien wel het overwegen waard om vanaf 2021 een eigen motor te bouwen indien de nieuwe regels eenvoudigere en vooral goedkopere technologie toelaten.

Na drie en een half jaar met de huidige V6 turbo hybride krachtbronnen te hebben gereden wordt er al druk overlegd over hoe de F1 er vanaf 2021 zal gaan uitzien op motorisch vlak. Verwacht wordt dat de nieuwe krachtbronnen goedkoper, simpeler en luider moeten zijn, al wil niemand van de FIA dat al bevestigen.

Het hoeft geen uitleg meer dat Honda meer dan alle andere motorenbouwers problemen heeft met de huidige regels en voorschriften op motorisch vlak. Zoveel zelfs dat voor partner McLaren de maat vol is en ze niet meer met Honda verder willen. Ze zoeken nu toenadering bij Renault voor het seizoen 2018, maar dat is slechts een oplossing op korte termijn en McLaren-CEO Zak Brown wil afwachten wat er uit de bus komt voor de regels vanaf 2021.

“We zijn nieuwsgierig naar de nieuwe reglementen op motorisch vlak,” liet Brown weten. “Komen er nieuwe spelers bij of moeten we overwegen om onze eigen motoren te bouwen? Maar ik denk dat het op dit moment het belangrijkste is om ons te concentreren op de komende drie jaar.”

“Ik denk wel dat de Formule 1 in positieve zin zal veranderen vanaf 2021,” gaat de Amerikaan verder. “Er zullen nieuwe budget caps komen, de inkomsten zullen anders verdeeld worden en op motorisch vlak zullen de regels veranderen. Dat maakt het er niet gemakkelijker op om in de volgende drie jaar beslissingen te nemen met zoveel veranderingen op til.”

Op dit moment is de McLaren Group niet uitgerust om zelf motoren te bouwen, ook de V8 die we terugvinden in de sportwagens van het merk wordt ontwikkeld door de specialisten van Ricardo. Gezien de kosten om F1-motoren te bouwen volgens de huidige reglementen is dat ook nooit echt ter sprake gekomen.

“We bouwen ook geen motoren voor onze sportwagens, het zou dus iets zijn wat we nog nooit gedaan hebben,” vertelt Brown. “Het zou dus enorm veel tijd en expertise vergen indien we het echt zouden overwegen. We wachten op dit moment nog op wat de toekomst zal brengen en hoeveel het zal gaan kosten.”

De Amerikaan vind trouwens dat de nieuwe regels het mogelijk moeten maken voor onafhankelijke motorenbouwers als Cosworth en Ilmor om op een competitief niveau terug te keren naar de sport.

“Ik denk dat het goed zou zijn voor iedereen als er een competitieve onafhankelijke motor te verkrijgen zou zijn,” gaat Brown verder. “Het is wel belangrijk dat het een competitieve motor betreft, niet zoals de laatste doortocht van Cosworth in de F1. Het heeft totaal geen zin van een motor aan te bieden als je er toch geen races mee kan winnen”

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print