McLaren: “We waren trots dat er in Azerbeidzjan commotie over onze achtervleugel ontstond”

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Na de GP van Azerbeidzjan ontstond er commotie over de achtervleugel op de McLaren F1-bolide.  Voor het McLaren F1 team was het een moment van ’trots’ omdat ze iets hadden gevonden waarover de concurrentie niet beschikte.

McLaren won in Azerbeidzjan maar al snel verschoof de aandacht bij zowel de andere teams alsook de fans naar iets merkwaardig dat te zien was op videobeelden, namelijk dat de achtervleugel van de McLaren F1-bolide op het lang recht stuk wat leek open te staan ondanks het feit dat ze geen DRS mochten gebruiken.

Bij McLaren leken ze een soort ‘mini-DRS’ te hebben uitgevonden en opnieuw was er een zoveelste episode in de saga van de ‘flexi-wings’ ontstaan. Andere teams deden hun beklag, verbijstering bij heel wat fans, maar uiteindelijk keurde de FIA de achtervleugel op de McLaren F1-bolide gewoon goed. McLaren had geen inbreuk op de regels gedaan, al vroeg de FIA wel om aanpassingen voor de toekomstige races.

Volgens Neil Houldey, engineering technical director bij McLaren, was er een gevoel van trots binnen het team omdat ze eindelijk iets hadden waarover de concurrentie zich verbaasde. Er werd naar hen gekeken terwijl dat zo’n jaar daarvoor helemaal niet het geval was, ze deden duidelijk vooraan mee, op sportief en technologisch vlak.

“Als team hadden we echt een gevoel van trots, dat de andere teams zich zorgen maakten over hun positie in het kampioenschap, over wat wij aan het doen waren,” aldus Houldey tegenover ‘Motorsport.com’.

McLaren slaagde er volgens Houldey in om Red Bull te benaderen op één van haar sterkste punten van 2023, namelijk configuraties van de wagen voor circuits met een lage downforce, op dat vlak was Red Bull in 2023 niet te evenaren en onverslaanbaar.

“We bereiken het, ik zou zeggen dat we op het vlak van het DRS-effect ons nu zeer, zeer dicht bij Red Bull bevinden.”