Mercedes heeft spijt over de manier van communiceren na de zware crash van Max Verstappen

F1
F1

Bradley Lord, chef communicatie bij Mercedes, heeft laten weten spijt te hebben over de manier waarop zijn team omging met de nasleep van de zware crash van Max Verstappen tijdens de GP van Groot-Brittannië in 2021.

Het was een kantelpunt in een van de meest spannende en controversiële seizoenen uit de geschiedenis van de sport, toen Lewis Hamilton Max Verstappen aan hoge snelheid in de vangrails knikkerde in Silverstone. Vanaf dat moment werd de strijd tussen beide kemphanen nog bitser en kwamen ze elkaar nog een aantal keer tegen op de baan.

Hoewel Max Verstappen zich na de klapper zelf uit zijn bolide kon bevrijden voelde hij nog steeds de gevolgen van de 51G die hij te verduren kreeg. Achteraf liet Verstappen nog weten dat hij problemen had met zijn zicht en Christian Horner liet optekenen dat de Nederlander even het bewustzijn verloren had.

Lord laat weten dat Mercedes vertrouwde op de woorden van een personeelslid van Red Bull en dat het in de communicatie na de crash de gezondheidstoestand van Verstappen een beetje als vanzelfsprekend nam.

“Als we het ergens over moeten hebben, dan denk ik dat we spijt hebben dat we het woord hebben genomen van een lid van het Red Bull-team – en daardoor de toestand van Max na zijn crash op Silverstone in 2021 een beetje voor vanzelfsprekend hebben gehouden,” vertelde hij aan ‘PlanetF1.com.’

“Ik denk dat de manier waarop we met die nasleep omgingen een punt was waarop de relatie in dat seizoen behoorlijk verzuurde.”

“We hadden dat op een andere manier kunnen afhandelen, die meer recht zou hebben gedaan aan de zorg die we op dat moment hadden voor het welzijn van Max, ongeacht onze kijk op het incident en de rechten en nadelen ervan.”

Uiteindelijk kreeg Lewis Hamilton een tijdstraf van tien seconden, maar dat bracht zijn overwinning niet in gevaar en hij vierde na de race alsof er niets aan de hand was. Dat was uiteraard niet naar de zin van Red Bull en de fans van Verstappen en het creëerde een toxische sfeer, zowel in de paddock als online.

Red Bull ging nog in beroep in een poging om Hamilton zwaarder te bestraffen en stuurde zelfs Alex Albon de baan op in de dagen na het incident om te bewijzen hoe gevaarlijk het manoeuvre van Hamilton was, maar dat bracht geen zoden aan de dijk.

“We hopen dat deze beslissing het einde betekent van een gezamenlijke poging van het senior management van Red Bull Racing om de goede naam en sportieve integriteit van Lewis Hamilton te bezoedelen,” luidde de verklaring van Mercedes als reactie.

Lord kijkt echter met een introspectieve blik naar de nasleep van de crash en de naweeën die erop volgden. 

“Er was die kant van de dingen, en om dan, zij het onbedoeld, de relatie en de relatie met de fans op een nogal extreme manier tegen je in het harnas te jagen,” zei hij.

“Dat is waarschijnlijk het moment. Als we terug in de tijd konden gaan en het konden veranderen, denk ik dat we onze reacties en wat we deden op dat moment, rond die middag, zouden veranderen.”