Mercedes overweegt om teamorders in te voeren

Na de aanrijding tijdens Hamilton en Rosberg tijdens de GP van Oostenrijk overweegt het Mercedes F1 team om teamorders in te voeren.

Het was dit seizoen al het derde incident tussen Hamilton in Rosberg. Tijdens de GP van Spanje was er de aanrijding in de vierde bocht. Tijdens de GP van Canada duwde Hamilton Rosberg in het gras en nu was er dus ook de aanrijding op de Red Bull Ring.

Mercedes hoopte dat Hamilton en Rosberg wel iets geleerd zouden hebben door de uitbrander die er volgde na hun crash tijdens de GP van Spanje. Mercedes had echter slimmer moeten zijn want Canada toonde reeds aan dat dit niet het geval was. Hamilton duwde Rosberg er in de eerste bocht immers richting het gras. Opmerkelijk genoeg werd er toen geen gevolg aan gegeven, niet door de stewards en niet door Mercedes. Mercedes hoopte dat het wel zou overwaaien. Niet dus …

Wanneer je binnen een team met twee piloten zit waartussen er geregeld mentale spelletjes gespeeld worden, rijders die beseffen dat de wereldtitel tussen hen beide beslist wordt, rijders die allebei strijden voor de absolute nummer 1-status binnen het team, dan weet je dat er opnieuw brokken zullen vallen.

Het is het nadeel van twee piloten in hetzelfde team die allebei aanspraak maken op de wereldtitel en die allebei vrij hun kans mogen gaan. Als je dan als team ook nog eens over een topwagen beschikt die er zelfs van op de zesde plaats op de startgrid voor kan zorgen dat je vooraan in de race komt te liggen, dan weet je dat die twee rijders elkaar ook vaker dan gebruikelijk op de baan tegenkomen.

Tijdens de debriefing bij Mercedes zullen er na de GP van Oostenrijk harde woorden gevallen zijn. Er staat echter één ding vast: Mercedes overweegt om opnieuw teamorders in te voeren.

“In Barcelona was het veel eenvoudiger aangezien we tot dan zo’n dertig races hadden zonder aanrijding. Het was op voorhand duidelijk dat het ooit zou gebeuren dat beide wagens door een aanrijding uitvallen,” blikt Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff terug. “Ik was naïef en dacht bij mezelf ‘oké, het is gebeurd, ze hebben hun lesje geleerd. Ze hebben de gevolgen gezien en het zal niet meer gebeuren.’ Maar kijk, hier staan we dan en het is opnieuw gebeurd.”

“Het enige gevolg is dat we naar al onze opties moeten kijken die op tafel liggen. Een optie was om op een bepaald moment de volgorde in de race vast te leggen. Het is niet populair, ik moet er zelfs van kotsen want ik zie ze veel liever racen, maar wanneer racen zonder contact te maken niet mogelijk is dan is dat het gevolg,” besluit Toto Wolff.

Gerhard Berger verweet Mercedes gisteren live op de Duitse tv-zender RTL dat het beide rijders enkele ronden voor het einde van de race geen teamorders had gegeven. Niki Lauda stond erbij en kreeg het door Berger in het gezicht gewreven. Lauda was het er zichtbaar niet mee eens maar zal ongetwijfeld beseft hebben dat het voor Mercedes inderdaad de betere keuze was geweest, iets dat Mercedes trouwens in het verleden nog heeft gedaan.

In diverse interviews na afloop van de GP van Oostenrijk liet Mercedes uitschijnen dat het een fel tegenstander is van teamorders, al vergat het daarbij wel te vermelden dat het ze wel al vaak gebruikt heeft. Er moet nog maar naar de GP van Monaco teruggegaan worden om teamorders bij Mercedes te zien. Enkele ronden ver in de race kreeg Rosberg te horen dat hij Hamilton voorbij moest laten. Rosberg verloor er in de onderlinge strijd met Hamilton heel wat punten door, terwijl Mercedes en Hamilton door het teamorder uiteindelijk konden zegevieren.

Ook twee seizoenen geleden hanteerde Mercedes meermaals teamorders om erger (lees: aanrijdingen) te voorkomen. Het is een keuze die je als team af en toe moet maken indien je aan het einde van het seizoen niet naast de wereldtitel wil grijpen. Mercedes kende het voorbije anderhalf jaar het geluk dat het, deels door omstandigheden, die keuze gelukkig niet al te vaak moest maken.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}