Het Mercedes F1 team heeft vandaag op vraag van de FIA een test uitgevoerd met lichtstrips de endplates van haar achtervleugel.
It's LIT ⚡️ #F1Testing pic.twitter.com/TeL88iGy8J
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) May 15, 2018
Tijdens de ochtend testte Lewis Hamilton met lichtstrips op de endplates van de achtervleugel van de Mercedes W09. Momenteel is het zo dat er al een achterlicht is op de F1-bolides maar de FIA wou uittesten of het de zichtbaarheid van de F1-bolides vooral onder regenachtige omstandigheden met de lichtstrips kan verbeteren.
Opmerkelijk is dat de FIA eenzijdig kan beslissen om de lichtstrips in te voeren, ook al is de deadline voor het technisch reglement van het F1-seizoen 2019 reeds gepasseerd. Wanneer het een maatregel is die de veiligheid verbetert, zoals bijvoorbeeld met Halo dit jaar, kan de FIA eenzijdig beslissen om de lichtstrips in te voeren. Normaal gesproken is er unanimiteit nodig wanneer de deadline is verstreken maar op het vlak van de de veiligheid geldt dat niet.
Mogelijk zien we dus al komend jaar de lichtstrips op de F1-bolides geïntroduceerd worden. Momenteel worden gelijkaardige lichtstrips reeds gebruikt in het WEC.
Bit of a buzz this morning about Lewis’ #F1Testing light set-up…
We’re testing a new system for @F1 this morning ߚ¨
ߤ What do you think, #BestFans? pic.twitter.com/Q2fs3DSYxw
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) May 15, 2018
a:0:{}
De FIA heeft haar onderzoek naar het batterijsysteem van Ferrari afgerond. Het besluit is dat Ferrari de regels niet overtreedt.
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}