In de traditionele debriefing-video heeft James Vowles nogmaals Valtteri Bottas verdedigd nadat de Fin met de vinger werd gewezen toen er bij een herstart een serieuze crash was.
Het was één van meest spraakmakende momenten van de GP van Toscane: de massale crash bij de herstart na de eerste safety car-fase. Uiteindelijk werden Nicholas Latifi, Kevin Magnussen, Antonio Giovinazzi en Carlos Sainz er het slachtoffer van en moesten ze opgeven.
Onmiddellijk na de crash werd er vooral naar Valtteri Bottas als grote schuldige voor de crash gekeken. De Fin voerde als raceleider het tempo van de race aan maar ging pas op het rechte stuk vlak voor start-finish vol op het gas.
Uiteindelijk werd Bottas door de stewards niet als schuldige aanzien maar kregen wel maar liefst twaalf rijders een waarschuwing. In de debriefing-video van Mercedes neemt James Vowles het nogmaals op voor Bottas.
“Het probleem is dat er richting de eerste bocht een recht stuk is van meer dan een kilometer,” aldus Chief Strategist Vowles. “Des te vroeger Valtteri er voor gaat en op het gas gaat, des te langer de aanloop naar de eerste bocht en des te groter het effect van de tow is.”
“Je kon al tijdens de start en de herstarts zien dat de leider in de race niet persé in het voordeel is. De wagens erachter wisten door een tow heel veel terrein goed te maken.”
Volgens Vowles was het dan ook logisch dat Bottas zo laat mogelijk op het gas wou gaan. Daarnaast treft Bottas ook geen schuld aan de crash.
“Valtteri deed niets verkeerd. Wanneer iedereen echter zo dicht op elkaar zit dan wordt het moeilijk om ruimte te vinden. De rijders achteraan konden daardoor niet weten wanneer Valtteri op het gas ging,” verdedigt Vowles Bottas.
“De kleinste beweging van wagens vlak voor je kon dan ook geïnterpreteerd worden als Bottas die op het gas ging, waardoor ze uiteindelijk botsten.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}