Tijdens het eerste raceweekend in Melbourne komt er mogelijk protest van één of meerdere teams tegen de inventieve achterwielophanging van McLaren.
Er is minstens één team die vindt dat de achterwielophanging van McLaren illegaal is. Daarbij zijn de zogenaamde wishbones in een verticale positie geplaatst, waardoor deze downforce zouden genereren.
De technische reglementen schrijven echter voor dat de functie van de wishbones zich enkel mag toeleggen op het dragen van de wielen, en ter ondersteuning van het chassis. Sky Sports F1 verslaggever Ted Kravitz meent echter dat de teams al meer dan vijftig jaar de grijze zones in de regels gaan opzoeken.
“De ophanging van McLaren is legaal.” vertelt Kravitz. “Dat is althans wat wij hebben afgeleid uit de verklaring van Charlie Whiting. Wij weten echter dat er nogal wat teams zijn die gaan tegenwerken tijdens de eerste race. Whiting is dan ook geen scheidsrechter die oordeelt wat wel en wat niet mag, hij geeft enkel zijn mening. Het is dan ook al meermaals voorgevallen dat de mening van Charlie ongedaan gemaakt werd.”
“McLaren behaalde met hun wishbones een aërodynamisch voordeel, wat tegen de geest van de regels is.” Iedereen moet zich dus nu concentreren op alle mogelijke uitkomsten. McLaren moet op zoek naar een alternatief, mocht de achterwielophanging uiteindelijk toch illegaal verklaard worden, terwijl de concurrentie zo snel als mogelijk voor een kopie zal moeten zorgen indien McLaren toch door mag met hun verticale wishbones en zou blijken dat het werkt.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}