"Motorbevriezing bestaat gewoonweg niet"

De laatste weken is er steeds meer te doen rondom de zogenaamde motorbevriezing. De teams mogen hun motoren niet verder ontwikkelen, dus normaal gesproken is de motor van de laatste race even krachtig als die aan het begin van het seizoen.

Toch mogen de teams kleine wijzigingen aan de motor doen en net die kleine wijzigingen zorgen volgens Renault ervoor dat sommige teams een onrechtmatig voordeel hebben. Ook het team van Toyota springt op de bal en steunt Renault in haar uitlatingen over motorbevriezing.

"Bij Toyota hebben we dezelfde ingesteldheid als bij Renault. Dat betekent legaler dan legaal willen zijn," aldus Pascal Vasselon in Hongarije. "Er was sprake van een motorbevriezing, wel bij ons is de motor bevroren."

Vasselon doelt daarmee op het feit dat Renault haar motor net als Toyota niet meer verder ontwikkeld heeft. Andere teams zouden dan weer toch kleine, weliswaar toegestane, wijzigingen aan de motoren doen, en dit onder het motto van betrouwbaarheid en kostenbesparing. Daardoor zouden de motoren toch iets krachtiger zijn geworden.

Volgens sommige insiders zouden ondermeer de teams van Ferrari, McLaren en BMW daardoor een strategisch voordeel hebben. Ook de steeds betere prestaties van Toro Rosso springen daarbij in het oog. Toro Rosso krijgt immers motoren van Ferrari, daar waar grote broer Red Bull motoren krijgt van Renault. Afwachten hoe dit verder afloopt …