Reeds vorig jaar was de ontwikkeling van dit concept in volle gang. Even was er consternatie. Had de FIA niet in 1992 de CVT verboden die Williams op dat moment ontwikkelde? Zou dit dus niet de zoveelste verlopende technische discussie worden? Wel, niet echt. De naadloze versnellingsbak hanteert namelijk een ander principe dan de vroegere CVT (Continu Variabele Transmissie). De naadloze versnellingsbak werkt volgens het principe van de "dubbele koppeling".
De dubbele koppeling werkt dus met twee koppelingen: één voor de even versnellingen en één voor de oneven versnellingen. Wanneer de eerste versnelling is ingeschakeld zorgt de tweede koppeling ervoor dat de tweede versnelling alvast wordt klaar gezet. Wordt er over geschakeld dan wordt er niet van versnelling gewisseld, maar van koppeling. De koppeling die dan weer vrij komt zorgt er vervolgens voor dat het derde verzet alvast wordt klaargezet. Het grote voordeel is dat het schakelen razendsnel verloopt. Hierdoor is winst te behalen in de acceleratie, maar ook het verbruik neemt af. Een laatste bijkomende voordeel (voor zover dit niet reeds werd opgevangen door de electronica) is dat er bij het opschakelen niet moet "gelift" worden (kortstondig gas lossen) of bij het terugschakelen niet moet worden "geblipt" (korte gasstoten geven tussen de versnellingen door).
Williams neemt op dit moment het voortouw in het gebruiken van de naadloze versnellingsbak. Volgens Sam Michael is het slechts een kwestie van tijd vooraleer alle teams dit principe zullen hanteren. Tegen 2008 verwacht hij dat alle teams "naadloos" zullen rijden. Motorenleverancier Toyota is de eerste begunstigde want het moederbedrijf steunt de ontwikkeling inmiddels volledig. Ook van Renault en Ferrari is geweten dat zij de "naadloze" weg willen opgaan. Slechts na Australië zullen we weten wat deze nieuwe technologie waard is in race-omstandigheden. Maar bij Williams hoopt men intussen dat zij de concurrentie één stap voor zijn en een nieuw ei van Columbus hebben gevonden.