Met Madrid verschijnt er in 2026 weeral een nieuw circuit op de F1-kalender maar daarmee komen ook steeds meer gevestigde waarden op de kalender onder druk te staan. Maar liefst negen van de vierentwintig circuits op de F1-kalender zien hun contract dit of volgend jaar aflopen.
De voorbije jaren zijn er heel wat nieuwe circuits op de F1-kalender bijgekomen en dat zorgde ervoor dat verschillende ‘historische circuits’ steeds meer onder druk komen te staan en zelfs van de kalender verdwijnen. De GP van België en Spa-Francorchamps zijn een mooi voorbeeld, de voorbije jaren was het telkens figuurlijk ‘bibberen’ voor een contractverlenging.
Opvallend is dat de Formule 1 de voorbije jaren heel wat nieuwe circuits toevoegde die veel betalen voor een plaats op de F1-kalender. Daarnaast is ook opvallend dat de circuits die over contracten beschikken met een langere looptijd vooral de circuits zijn die eveneens veel betalen.
Met de komst van Madrid op de F1-kalender in 2026 stellen steeds meer fans en F1-insiders de vraag welke circuits er de komende jaren nog gaan verdwijnen. Een ander alternatief is dat sommige circuits afwisselend een race zullen organiseren.
Van maar liefst negen circuits loopt in 2024 of 2025 het huidige contract af: Silverstone, Suzuka, Monza, Monaco, Mexico, Sjanghai, Imola, Spa-Francorchamps en Zandvoort. Negen circuits mogen dus gaan ‘strijden’ om ook de komende jaren hun plaats op de F1-kalender te behouden.
Land | Circuit | Geschat jaarbedrag in usd | Einde contract |
Groot-Brittannië | Silverstone | 25 miljoen | 2024 |
Japan | Suzuka | 25 miljoen | 2024 |
Italië | Monza | 25 miljoen | 2025 |
Monaco | Monte Carlo | 15 miljoen | 2025 |
Mexico | H. Rodriguez | 25 miljoen | 2025 |
China | Shanghai | 50 miljoen | 2025 |
Italië | Imola | 20 miljoen | 2025 |
België | Spa | 22 miljoen | 2025 |
Nederland | Zandvoort | 32 miljoen | 2025 |
VS | Austin | 25 miljoen | 2026 |
Spanje | Barcelona | 25 miljoen | 2026 |
Azerbeidzjan | Baku | 55 miljoen | 2026 |
Singapore | Marina Bay | 35 miljoen | 2028 |
Brazilië | Interlagos | 25 miljoen | 2030 |
Saoedi-Arabië | Jeddah | 55 miljoen | 2030 |
Oostenrijk | Red Bull Ring | 25 miljoen | 2030 |
Abu Dhabi | Yas Marina | 40 miljoen | 2030 |
VS | Miami | samenwerking met de F1 | 2031 |
Canada | Montreal | 30 miljoen | 2031 |
Qatar | Losail | 55 miljoen | 2032 |
Hongarije | Hungaroring | 40 miljoen | 2032 |
VS | Las Vegas | F1 is eigenaar | 2032 |
Bahrein | Sakhir | 45 miljoen | 2036 |
Australië | Albert Park | 35 miljoen | 2037 |