Neus van Lotus moeilijk te kopiëren

Lotus is overtuigd van het voordeel van hun gespleten neus, en beweert dat deze niet zo simpel is om na te maken.
image
Het is ontegensprekelijk; toen het doek vorige week in Bahrein van de E22 werd weggetrokken, keek menig F1-liefhebber en kenner heel raar op. De neus van de nieuwe Lotus was namelijk gespleten, iets wat nog nooit eerder werd gedaan in de geschiedenis van de sport. Opnieuw een andere benadering van de zeer creatieve nieuwe technische reglementen.

Op het einde van vorig seizoen en tijdens de winter trokken verschillende technische mensen van Lotus naar de concurrentie. Het gevaar op lekken van het controversiële ontwerp was dus bijzonder groot. De gespleten neus raakte dan ook al een tijd vroeger dan gepland bekend.

Nick Chester, de nieuwe technische directeur van Lotus legt uit: “Sommige teams hebben het geluk gehad om ons ontwerp vroegtijdig te zien. Ik denk dat één of twee teams het zelfs hebben getest of ontwikkeld. Het moeilijke aan die neus is echter de structurele ontwikkeling en het doorstaan van de crashtest. Het is best mogelijk dat ze al op een andere route zaten en ze geen tijd meer zouden hebben om dit soort neus nog te ontwikkelen.”

“Het is zeker geen standaardontwerp en we moesten heel wat keren herbeginnen vooraleer we uiteindelijk tevreden waren en door de crashtest geraakten.”

Chester gelooft er ook sterk in dat het idee een goede uitwerking zal kennen op de baan. “De aërodynamische statistieken tonen aan dat het wel degelijk blijkt te werken. Ik ga niet precies uitleggen in welke mate we dachten dat het beter zou zijn dan een gewone neus, maar we zagen best een groot voordeel, dus daarom gingen we ervoor.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}