Nieuwe achtervleugel voor McLaren

Voor de driedaagse in Spa-Francorchamps kwam McLaren op de proppen met een gloednieuwe achtervleugel. Terwijl Jenson Button er goed mee overweg kon, had Lewis Hamilto wat meer problemen met de low-downforce set-up en koos er zelfs voor om dezelfde achtervleugel te nemen waarmee hij vier weken geleden won in Budapest, op een high-downforce circuit.
De nieuwere versie had een kleiner frontaal oppervlak en de endplates aan de uiteinden van de vleugel waren tevens een stuk lager dan de oudere versie die Hamilton gebruikte. Button optimaliseerde deze upgrade ten volle en kwalificeerde zich met relatief gemak op de pole. Ook op zondag kende hij een behoorlijk rustige race waar hij zo goed als geen enkel duel moest uitvechten.

Omdat Hamilton enkel op zaterdag in droge omstandigheden kon rijden tijdens de derde oefensessie en hij overstuurproblemen ondervond in de middelste sector opteerde hij voor iets meer downforce, maar dit bleek geen goeie keuze te zijn, gezien zijn zevende kwalificatietijd. Verder werd hij al voor de eerste bocht uitgeschakeld door Romain Grosjean die na een goeie start iets te fel naar rechts stuurde en Hamilton geen uitweg bood.

Met nog acht races te gaan in de komende twaalf weken blijft Hamilton op 47 punten van WK-leider Fernando Alonso die ook moest opgeven. Button krijgt er in één klap 25 punten bij en komt zo op 63 punten van Alonso.

Volgend weekend staat de GP van Italië in Monza al op het programma. Opnieuw een zeer snel circuit waar een goeie low-downforce set-up cruciaal is. Technisch directeur bij McLaren, Paddy Lowe, zegt dat deze nieuwe achtervleugel niet optimaal geschikt zal zijn voor het circuit in Monza. De nieuwe vleugel was specifiek gemaakt voor Spa-Francorchamps omdat de eerste en derde sector vooral weinig downforce vereisen en er in de middelste sector wel voldoende downforce nodig is. In Monza heb je deze tegenstelling niet en zou een andere vleugel beter tot zijn recht komen.

Geschreven door: Elias Vynckier
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print