Nieuwe controles van bandendruk ingevoerd in Oostenrijk

De FIA heeft in een mededeling laten weten dat er nieuwe controles worden ingevoerd van de bandendruk en dat met onmiddellijke ingang.

Pirelli heeft de minimale bandendruk verhoogd om de veiligheid te kunnen garanderen. Er zijn echter vermoedens dat sommige teams een manier hebben gevonden om de bandendruk te verlagen eenmaal de wagen zich op de baan bevindt.

De FIA wil met aangescherpte controles het naleven van de vereiste minimale bandendruk strikter opvolgen en controleren.

“De FIA laat weten dat de minimale begindruk voor de banden, zoals bepaald door Pirelli, met onmiddellijke ingang altijd zal gecontroleerd worden tijdens de oefensessies, kwalificatie en race en dat voordat de wielen op de wagens gemonteerd worden,” liet de FIA in een mededeling weten. “Deze controles zullen enkel plaatsvinden op nieuwe banden of gebruikte banden van een voorgaande sessie. Ze moeten uitgevoerd worden in de aanwezigheid van een Pirelli-ingenier, alsook door hem of haar geverifieerd worden.”

“Eenmaal vastgesteld mag er nadien geen lucht uit de banden gelaten worden, er mag wel lucht aan toegevoegd worden. Indien een set banden gedurende een sessie meer dan één keer gebruikt wordt moet de bandendruk niet opnieuw gereset worden naar de minimale begindruk voor de banden.

“Op de startgrid zal de minimale begindruk gecontroleerd worden vooraleer de wielen op de wagen geplaatst worden. Deze controles dienen te gebeuren in de aanwezigheid, en geverifieerd, door een afgevaardigde van de FIA of een Pirelli-ingenieur. Eenmaal vastgesteld mag er geen lucht uit de banden gelaten worden maar wel toegevoegd.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}