“Nieuwe F1-motor moet voor meer emoties en geluid zorgen”

Red Bull Racing
Red Bull Racing

Als het van Red Bull-teambaas Christian Horner afhangt moet de nieuwe generatie F1-motoren emoties losmaken en weer meer lawaai maken. 

Vanaf volgend jaar zal Red Bull in eigen beheer de motoren van Honda verder ontwikkelen en zodoende mocht de Oostenrijkse formatie mee aan tafel in een vergadering met de motorenbouwers om de toekomst van de Formule 1 op de motorisch vlak te bespreken.

F1-baas Stefano Domenicali liet weten opgetogen te zijn na een eerste gesprek en hij is ervan overtuigd dat er stappen in de goede richting gezet zijn. Samen met Mercedes-teambaas Toto Wolff liet hij weten dat het elektrisch aandeel van de nieuwe krachtbronnen aanzienlijk groter zal zijn.

Voor Red Bull-teambaas Christian Horner is het echter belangrijker dat het geluid en de emotie van de V8 en V10-motoren terugkomen, anders kunnen ze net zo goed aan de Formule E gaan meedoen, maar tegelijkertijd pleit hij ook voor duurzaamheid.

“We zien dat de kosten van de huidige F1-motor extreem hoog zijn,” verklaarde Horner aan ‘Motorsport.com.’

“Er is niet aan gedacht toen deze motor werd ontwikkeld. Ik denk dat er een fantastische kans ligt, voor wat misschien wel een motor voor tien jaar zou kunnen zijn wanneer hij wordt geïntroduceerd, om de dingen anders te doen.”

De huidige V6-hybridemotoren werden geïntroduceerd in 2014 en kregen van de fans veel kritiek omwille van het slechte geluid. Daarnaast zorgde de nieuwe motor ook voor de jarenlange dominantie van de F1 door Mercedes.

“Ik denk dat het op de emotie moet spelen, de geluiden, en natuurlijk, moet het ook zo duurzaam mogelijk zijn. Maar ik denk dat het nog steeds vermakelijk moet zijn – anders moeten we allemaal Formule E gaan doen.”

“Hopelijk kunnen de gezamenlijke breinen met iets aantrekkelijks komen voor 2025, of wat verstandiger zou zijn, is de klus goed klaren voor 2026.”

Horner benadrukt ook dat het heel belangrijk is om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen zodat er een efficiënt en zo goedkoop mogelijk concept uit de bus komt.

“Ik denk dat het een constructieve dialoog was”, zei Horner over de bijeenkomst van afgelopen weekend.

“Het is belangrijk dat we de juiste oplossing vinden, zowel qua kosten als qua product, voor de toekomst van de F1.”

“Dus ik denk dat alle juiste belanghebbenden betrokken zijn bij die discussie, en het is belangrijk om collectief te werken in het voordeel van de sport.”