Overzicht: nieuwe regels F1-seizoen 2015

De nieuwe regels zijn niet zo groots als die van vorig seizoen. In 2014 zagen we grote regelveranderingen door de introductie van de 1.6 liter turbo hybride motoren. De meeste nieuwe regels voor 2015 hebben ook te maken met de krachtbron.
image
Na veel pogingen van zowel Ferrari als Renault, die allebei problemen hadden met hun krachtbron die niet competitief genoeg was, was de FIA bereid om, via een gaatje in het reglement, de zogenaamde ‘engine freeze’ op te heffen. Daardoor mogen de teams nu aanpassingen doen aan hun krachtbron om mogelijke problemen op te lossen tijdens het seizoen. De regel kwam er, ook al was er heel wat tegenspraak van Mercedes. Dit is zeker te begrijpen als je weet dat Mercedes vorig jaar met voorsprong de beste motor had.

In 2014 moest de motor gehomologeerd worden op 28 februari. Sinds dit jaar hebben de teams meer tijd om hun motor te homologeren. Laat duidelijk zijn dat, volgens het reglement, de motor wel degelijk moet gehomologeerd worden. Er is enkel geen specifieke datum meer om te voldoen aan de regel.

De teams kunnen hun krachtbron aanpassen aan de hand van tokens. Deze tokens zijn verdeeld over verschillende aspecten van de motor. De teams kunnen dus blijven verder ontwikkelen, totdat hun tokens opgebruikt zijn. Vanaf dan kan de motor gehomologeerd worden voor de rest van het seizoen.

Een andere aanpassing aan de reglement, is er één van het minimum gewicht. Zonder brandstof mag de wagen nu 702 kg wegen, in plaats van 701. Verder wordt de met elkaar verbonden ophanging verboden. De voorophanging mag enkel krachten opnemen die op de voorwielen werken. De achterophanging mag dit enkel voor krachten op de achterwielen.

Na het ongeval van Jules Bianchi is er ook een aanpassing wat betreft de veiligheid. Er komen extra panelen, aan beide zijkanten en ter hoogte van het hoofd, om een letsel bij een ongeval te voorkomen.

Verder heeft de FIA aanpassingen gedaan aan de straffen die komen kijken bij het overschrijden van het aantal toegestane delen van de krachtbron. Vorig seizoen mochten de teams nog vijf volledige krachtbronnen inzetten, maar dit seizoen wordt het aantal teruggeschroefd naar vier per wagen. Wanneer er een gridstraf wordt gegeven, maar de rijder de straf niet kan voldoen, zal er een tijdstraf worden toegevoegd tijdens de race. Vorig seizoen werd de gridstraf doorgeschoven naar de volgende race.

Omdat er dit seizoen twintig wagens op de grid zullen staan, gelden de volgende regels voor de kwalificatie. Tijdens de eerste twee delen van de kwalificatie zullen er per deel vijf rijders afvallen. Daardoor zullen er nog steeds tien rijders strijden om de eerste plaats op de grid.

Tot blijdschap van vele fans, werd de dubbele punten regel aan het einde van het seizoen afgeschaft. Verder werd ook de staande starts na een tussenkomst van de safety car afgeschaft. Er werd eerst overwogen om dit toe te passen tijdens dit seizoen, maar op aanraden van de teams werd deze regel snel vergeten.

De Virtuele Safety Car procedure wordt sinds dit seizoen in gebruik gebracht. De procedure zal gebruikt worden om een race te neutraliseren. Wanneer er op het circuit dubbel geel wordt gezwaaid en er rijders of baanofficials in gevaar kunnen zijn, dan zal de Virtuele Safety Car ingevoerd worden. Bij dergelijke situaties is een tussenkomst van de gewone safety car niet vereisd en zal gebruik worden gemaakt van de Virtuele Safety Car.

Wanneer een race stilgelegd wordt, dan moeten alle rijders in de pit plaatsnemen en wordt de pit afgesloten. De rijders mogen dus hun wagen niet meer op de grid parkeren.

Er zijn dus opnieuw veel nieuwe, maar wel kleine, regels waar de teams en de fans rekening mee zullen moeten houden.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}