Nieuwe regels voor het inhalen in 2012

De FIA heeft nieuwe regels uitgevaardigd voor het inhalen in 2012, maar dan vooral bedoeld om duidelijkheid te scheppen voor de wagen die ingehaald wordt.
image

Om zijn positie te verdedigen tegen een mogelijke achterligger die wilde inhalen, mocht een piloot voordien niet meer dan één maal van richting veranderen. Sommige piloten interpreteerden dit echter anders en zagen het terugkeren naar de zogenaamde ‘racing line’ of ideale rijlijn, niet als een tweede manoeuvre. De nieuwe regels zouden dit nu moeten voorkomen.

In 2012 zal de regel zijn dat een piloot van de rijlijn mag afwijken om zijn positie te verdedigen tegen een mogelijke aanval van een achterligger, maar dat hij niet mag terugkeren naar die ideale rijlijn als hij die eenmaal verlaten heeft. Om te voorkomen dat er discussie zouden kunnen optreden over het gedeeltelijk verlaten van de ideale rijlijn, wordt er eveneens bij gesteld dat een piloot die van richting verandert, minstens de breedte van één wagen moet vrijlaten tussen zijn eigen wagen en de rand van het circuit, wanneer hij een bocht nadert.

Daarnaast is er een oude bekende die terug zijn intrede doet. Tijdens safety car periodes zal er opnieuw de mogelijkheid gegeven worden aan gedubbelde wagens om zich te ontdubbelen. Indien de toestand veilig genoeg is, krijgen gedubbelde wagens de boodschap dat ze de safety car mogen inhalen en terug achter aan het veld moeten aansluiten. Wagens die niet gedubbeld zijn blijven de safety car volgen en zijn verplicht de ideale rijlijn te volgen tenzij dat niet mogelijk is.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}