Opvallende conclusie na de GP van Maleisië: pitstops verlopen dit seizoen een heel stuk trager dan vorig jaar.
In Maleisië liep een pitstop van Daniel Ricciardo mis. De AustralIër, en dus ook indirect het team, werden bestraft zowel tijdens de race alsook daarna. Ricicardo kreeg immers een gridpenalty voor de volgende race. De FIA wenst met de dubbele bestraffing te benadrukken dat pitstops veilig moeten verlopen en dat teams dus maar beter een seconde trager hun pitstops afwerken dan dat er iets misloopt en ze een zware bestraffing oplopen.
In Maleisië was het effect alvast te zien. Volgens het Duitse Auto Motor und Sport werd vorig jaar de snelste pitstop, inclusief het rijden in de pitlane, afgewerkt in zo’n 20 seconden. Dit jaar stond de snelste pitstop op naam van Fernando Alonso en werd die afgewerkt in 24 seconden. Opvallend trager dus.
Dit zou vooral te maken hebben met het feit dat de teams voorzichtiger zijn tijdens de pitstop zelf. Er zou iets meer tijd genomen worden voor het afwerken van de pitstops om zo te vermijden dat een wagen de baan zou opgestuurd worden met een wiel dat los staat, of dat er een zogenaamde ‘unsafe release’ zou plaatsvinden. Ook de verlaagde snelheid in de pitlane zorgt ervoor dat de pitstops trager zijn geworden.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}