“Nieuwe wagens worden monsters om te besturen”

Ex F1-rijder Martin Brundle denkt dat de nieuwe wagens zullen aanvoelen als een monster om te besturen.

Het nieuwe reglement voor 2017 zorgt ervoor dat er bredere wagens en banden komen. Dit zorgt voor meer downforce en grip, waardoor de bochtsnelheid hoger komt te liggen. Sommigen maken zich zorgen dat de nieuwe wagens zullen zorgen voor minder inhaalmanoeuvres, omdat de rijders het moeilijk zullen hebben om hun voorligger te volgen.

Martin Brundle is er alvast van overtuigd dat de nieuwe wagens een grotere uitdaging zullen vormen voor de rijders. “Het zal zeker anders worden. De wagens zullen brutaler zijn”, klinkt het bij Brundle. “Maar ik denk dat we de verkeerde weg zijn ingegaan wat het racen betreft. Je hoort verhalen dat sommige bochten als rechte stukken zullen worden aanschouwd. Ik herinner me de Red Bull met de opgeblazen diffuser. Die bolide bewoog ook niet in de bochten. Bochten waren makkelijk vol gas.”

“De huidige generatie wagens hebben fantastische motoren om mee te rijden. Met de hoeveelheid kracht en koppel is het fantastisch, ook al klinken ze niet zo goed. Steek die motoren in een nieuwe wagen met die hoeveelheid downforce en nieuwe banden, dan wordt het een monster om te besturen. De hele wagen is maar liefst 11 procent breder. Als het zorgt voor betere races, dat zullen we dan wel zien.”

Toch is Brundle bezorgd dat het nieuwe reglement een negatieve impact zal hebben op het spektakel. “De remafstanden zullen korter worden. Daardoor heb je minder mogelijkheden tot inhalen. De belangrijkste vraag is: Kunnen ze elkaar volgen? Dat zal doorslaggevend worden voor dit jaar.”
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}