Voormalig F1-piloot Nyck de Vries werd slechts tien races ver in zijn eerste F1-seizoen aan de kant geschoven door Red Bull. Hij moest zijn F1-racezitje bij AlphaTauri afgeven en dat is en blijft een pijnlijke ervaring voor de Nederlander.
Het zag er allemaal zo goed uit voor Nick de Vries. Na een indrukwekkende invalbeurt bij Williams tijdens de GP van Italië in 2022 kreeg hij een racezitje voor een volledig F1-seizoen bij AlphaTauri. De Vries worstelde echter van bij het begin van het seizoen bij AlphaTauri, verschillende crashes, ondermaatse prestaties, een gebrek aan zelfvertrouwen overmeesterde daardoor hem en uiteindelijk werd hij vervangen door Daniel Ricciardo.
“Ik vermoed dat ik niet snel genoeg op snelheid kwam,” aldus Nyck de Vries tijdens de ‘Cool Room’ podcast. “Ik denk dat er situaties waren waarin het muntstuk mijn richting had kunnen uitvallen maar dat deed het niet.”
“Laat ons zeggen dat uiteindelijk mijn bazen vonden dat ik gedurende mijn periode dat ik er was niet goed genoeg was en ze besloten mij te vervangen.”
Uiteindelijk werd Nyck de Vries dus vervangen door Daniel Ricciardo maar voorafgaand daaraan waren er heel wat speculaties over de Nederlander zijn toekomst en of hij aan de kant zou geschoven worden. Dat alleen al zorgde voor extra druk bij Nyck de Vries.
“Er werd publiekelijk veel gezegd en ik was me niet echt van iets bewust,” vertelt Nyck de Vries daarover. “Er was niet echt een persoonlijke dialoog met mij. Je pikt op wat je in de media hoort en leest.”
“Tijdens de F1-weekends praat je met veel media. Ik moest eigenlijk vanaf mijn tweede raceweekend vragen beantwoorden over mijn toekomst, wat een beetje oncomfortabel voelde maar zo gaat het nu eenmaal.”
Dat alles zorgde voor extra druk bij Nyck de Vries, druk die ook steeds meer zichtbaar werd op het circuit.
“Je hebt uiteraard de media, je hebt allerlei druk, maar er is ook interne druk en ieder team gaat daar anders mee om,” aldus de voormalig AlphaTauri-rijder. “Wanneer je beide hebt, dan wordt die druk eens zo groot. Overal waar je bent heb je het gevoel dat de media naar jou kijken. Ik zou niet zeggen dat ze je aanvallen maar je voelt dat ze iedere dag, 24u op 24u, over jou schrijven.”
“Wannee je dan in de paddock loopt, wanneer je je in het ecosysteem bevindt, dan weet iedereen dat en kan je je er niet voor verbergen.”
Uiteindelijk besloot Nyck de Vries om de media te blokken maar uiteindelijk hielp ook dat dus niet.
“Ook zal zou je het willen, er is geen manier om te ontsnappen. De manier waarop ik ermee probeerde om te gaan was het gewoon negeren en er niet over lezen. Ik stopte gewoon met alle nieuws te lezen. Maar je weet eigenlijk nog steeds dat het er is.”
Tot slot gaf Nyck de Vries ook een inzicht over hoe hij zich voelde toen hij aan de kant werd geschoven en afscheid moest nemen van zijn F1-droom.
“Het was pijnlijk om iets te verliezen waarvan je zo lang gedroomd had, zo snel en prematuur,” blikte Nyck de Vries op één van de pijnlijkste momenten in zijn leven. “Ik voelde me pijn gedaan, maar tegelijkertijd ook wat opgelucht.”
Ook nu nog, jaren later, wordt Nyck de Vries echter geconfronteerde in de media met berichten over zijn periode in de Formule 1. Zo haalde Red Bull-motorsportadviseur Helmut Marko hard uit naar de beslissing om Nyck de Vries destijds een racezitje te geven: Helmut Marko haalt snoeihard uit naar Nyck de Vries: “Hij is mijn grootste fout!”.