De FIA heeft vandaag de nieuwe reglementen voor de kwalificatie officieel bevestigd.
Deze wijziging komt er na een incident tijdens dat derde gedeelte in de kwalificaties voor de Grote Prijs van Maleisië. Acht van de tien rijders besloten toen na hun snelle ronde om traag terug te rijden richting pits. De kwalificatie was echter nog niet officieel afgelopen en Alonso en Heidfeld besloten om nog een flying lap te rijden. Onderweg kwamen ze de tragere rijders tegen en werd hun tijd beïnvloed.
Nu komen er dus maatregelen om dit te voorkomen. Deze zien er uit als volgt:
"Om incidenten te voorkomen die kunnen ontstaan door het verschil in snelheid tussen wagens die een snelle ronde rijden enerzijds en wagens die een in of out lap rijden anderzijds, zullen rijders die te traag rijden in deze rondes, of die op zo’n manier rijden dat ze andere rijders in gevaar brengen, gerapporteerd worden aan de stewards van de race. Deze maatregel geldt ook voor de verkenningsronde voor de race."
"Wagens die de pit verlaten zullen getimed worden tussen safety car lijn 2 (50 meter voor de eerste bocht) en safety car lijn 1 (na bocht 15) en mogen maximum een ronde van 1.39.000 rijden. Diegene die trager rijden, zullen als onnodig te traag aanzien worden.
Deze tijdslimiet geldt enkel voor Bahrein. Op andere circuits zullen andere maximumtijden gelden.