Volgens Pat Symonds, technisch directeur bij Williams, zou een zogenaamde ‘omgekeerde’ startgrid een oplossing kunnen zijn om meer spankracht en spektakel in de Formule 1 te krijgen.
Te weinig spektakel in de Formule 1, startgrids en races die te voorspelbaar zijn. De Formule 1 wil er iets aan doen en volgens Pat Symonds zou de ‘omgekeerde’ startgrid daarvoor een oplossing kunnen zijn.
“Het zou helpen. Je moet een drijfveer hebben,” aldus Symonds tegenover ‘Sky Sports’. “De drijfveer die we allemaal in de autosport hebben is om onze wagen op de polepositie te plaatsen en iedere ronde van de race aan de leiding te rijden. Dat is het doel bij het ontwerpen van de wagens. Je maakt je dan ook niet echt zorgen over het rijden in ‘vuile lucht’.”
Een zogenaamde ‘reversed grid’, ofwel ‘omgekeerde startgrid’, zou dus een oplossing kunnen zijn. Het principe daarvan wordt vandaag de dag al gehanteerd in de GP2. Daarbij starten tijdens de tweede race van ieder raceweekend de eerste acht wagens in omgekeerde volgorde.
“Wanneer je de rollen omdraait en zegt ‘hoe goed jouw wagen ook is, hij zal in ‘vuile lucht’ moeten rijden omdat we je in het midden van de grid plaatsen’, dan zal men er waarschijnlijk naar streven om een wagen te bouwen die kan winnen omdat hij zowel snel is in ‘propere lucht’ als in ‘vuile lucht’.”
Symonds maakt echter ook meteen een kanttekening: “Jammer genoeg zou het best kunnen dat er dan ook zaken uitgewerkt zullen worden die de aërodynamica van de wagen achter je verstoren!”
Momenteel wordt er binnen de Formule 1 nagedacht over het organiseren van twee races tijdens een raceweekend, aangezien de kwalificatie op zaterdag te voorspelbaar is. Daarbij zou dan eventueel ook een ‘omgekeerde’ startgrid kunnen gehanteerd worden.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}