“Ongelooflijke G-krachten hebben het ‘hitteprobleem’ van de F1-piloten in Qatar serieus erger gemaakt”

Williams F1 team
Williams F1 team

Volgens Jenson Button, de wereldkampioen van 2009, heeft naar eigen zeggen persoonlijk ooit ervaren hoe g-kracht, hitte en uitdroging je het als racepiloot ongelooflijk zwaar kunnen maken. In Qatar werd het hitteprobleem volgens Button erger gemaakt door de ongelooflijke G-krachten die ze op het Losail International Circuit moesten ondergaan.

“Ook al zijn het topatleten, men mag niet verwachten dat ze onder omstandigheden moeten presteren die hun gezondheid en veiligheid in gevaar brengen,” aldus Button. “Ik heb niet gevoeld hoe warm het was, maar één van de grotere problemen met Qatar zijn de enorme G-krachten rondom het circuit. De hitte … Ik bedoel, we hebben in het verleden veel races in erg warme omstandigheden gehad.”

“Ik denk dat het grootste probleem voor de rijders is dat hun lichamen zo enorm hoge latere G-krachten moeten verwerken en dat voor zo lang dat je niet kan ademen. Ze slagen er niet in om zuurstof in hun bloed te krijgen, dat is het grootste probleem.”

Volgens Button zullen de rijders zelf naar oplossingen moeten vragen want anders zal er volgens hem niets veranderen.

“In de IndyCar hebben ze een soort gesloten cockpit en het is ook daarin erg warm. Ze hebben geen stuurbekrachtiging dus ik weet dat zij er ook last van hebben,” aldus Button die wel beseft dat de G-krachten in de Formule 1 vele malen groter zijn dan in de NASCAR.

“Toen ik in Austin in de NASCAR racete, stopte ik bijna. Ik zei tegen hen dat ik het niet kon volhouden, dat het zo enorm warm was. Verschillende wagens hebben verschillende problemen op het vlak van de hitte. Maar tot de rijders zich laten horen zal er niets veranderen.”

“Ik herinner me nog dat ik in Maleisië met de F1 racete, toen mijn waterfles brak, ik had ongelooflijke problemen tijdens de race. Je begint te rillen en verliest je zicht. Vervolgens wordt het gevaarlijk, ik heb dan ook gevoeld hoe ziek je kan zijn.”