“Onmogelijk om enkel als motorleverancier te overleven in de Formule 1”

Volgens Renault-teambaas Cyril Abiteboul is het onmogelijk om als motorenbouwer te overleven door enkel als leverancier aanwezig te zijn in de Formule 1.


Onlangs kondigde Honda aan de F1 te verlaten omdat de prioriteiten van hun bedrijf in de autoindustrie ergens anders liggen, namelijk zo CO2-neutraal mogelijk worden. In 2010 trok ook Renault zich terug uit haar eigen fabrieksformatie om verder te gaan als partner van Red Bull.

Hoewel die samenwerking zeer succesvol was besliste het Franse merk toch om in 2016 weer met een eigen fabrieksteam aan de slag te gaan. Renault-teambaas Cyril Abiteboul legt uit waarom het voor Renault onleefbaar was om enkel als leverancier verder te gaan in de F1.

“Er is gewoon geen businessplan dat het zijn van enkel motorleverancier ondersteunt,” aldus de Fransman. “Gezien de kosten van de technologie en de zeer slechte marketingresultaten die je eruit kunt halen, of je nu goed of slecht werk levert.”

Abiteboul vertelt dat Renault onvoldoende inkomsten en marketing haalde uit de samenwerking met Red Bull.

“Voor Renault is het precies de situatie die we in 2015 meemaakten toen we ons afvroegen of we er volledig uit moesten stappen of dat we er als een volledig fabrieksteam weer in moesten gaan. Want voor ons werd dat op dat moment niet beter”, aldus Abiteboul.

“Je zou je kunnen voorstellen dat sommige teams beter zijn, die goed kunnen samenwerken met motorfabrikanten, zodat je je als motorfabrikant niet in een team hoeft in te kopen.”

“Maar ik denk dat daar ook een paar andere dingen voor nodig zijn. Dingen die op dit moment op hun plaats zijn bij Red Bull.”

“We hebben dat geprobeerd, we hebben gefaald, dat is waarom we geen andere keuze hadden dan te doen wat we doen, en dat is een fabrieksteam runnen.”


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print