Ook Renault neemt afscheid van de V8-motor

Komend weekend wordt de laatste race van het seizoen gereden maar het is meteen ook de laatste race die verreden zal worden met de V8-motor. Ook voor motorenleverancier Renault is de race op het circuit van Interlagos dus een bijzondere.
image
De GP van Brazilië 201″ zal de geschiedenisboeken ingaan als de laatste F1-race waarbij er met V8-motoren werd gereden. De Formule 1 is stelselmatig van V12 naar V10 en uiteindelijk de V8-motor overgestapt. En nu breekt er dus een nieuw tijdperk aan met de V6 turbomotor waarmee er vanaf 2014 zal gereden worden.

Het vooruitzicht naar de V6 turbomotor zorgt voor opwinding, spanning en sensatie bij de rijders en teams, maar ook voor de motorenleveranciers zijn dit uiteraard spannende tijden. Renault blikt echter eerst even terug op haar periode als motorenleverancier in de Formule 1 met de V8-motor.

“Het V8-tijdperk was een erg succesvolle periode voor Renault. Een periode die echt naast de hoge standaarden mag staan die we in de jaren negentig gezet hebben met de V10-motoren. We mogen trots zijn op onze succesvolle periode met heel wat overwinningen, poleposities, maar ook op de progressie die we desondanks geboekt hebben onder de periode van ‘motorbevriezing’. Wij zijn ook tevreden over de relatie die we opgebouwd hebben met de verschillende teams. We hebben er hard aan gewerkt opdat de teams goed met onze motor zouden kunnen rijden en waarbij de pure snelheid gedeeltelijk moesten opofferen voor een goede integratie van systemen zoals energy recovery systemen en de koeling, waardoor de algemene snelheid van de wagens uiteindelijk beter was. Het feit dat we met vier verschillende teams en zes verschillende rijders overwinningen behaald hebben toont aan dat we een goede samenwerking hadden met onze partners,” aldus Renault Sport-president Jean-Michel Jalinier.

“Tijdens de V8-periode heeft Renault een sterke groei gekend buiten Europa en die groei is in sterke mate gesteund geweest door onze aanwezigheid en succes in de Formule 1. De Formule 1 heeft ons geholpen om een bekender merk te worden in de landen waar we wensten te groeien en het hielp ons ook een beter imago te krijgen. Iedere overwinning was tevens een bron van motivatie voor al onze medewerkers.”

“Nu kunnen we ons focussen op de uitdagingen voor 2014 end at met dezelfde motivatie en toewijding als voorheen,” besluit Jean-Michel Jalinier.

Hieronder tot slot nog enkele opmerkelijke statistieken van de Renault V8-motor in de Formule 1:
2.4 L V8 (2006 to 2013):
– 8 years of competition
– 59 wins – 40% of wins in the V8 era
– 65 pole positions
– 55 fastest laps
– 3665.5 points
– 5 Constructors’ world titles
– 5 Drivers’ world titles
– 750 bhp maximum power (2013 version, typical car installation, typical temp/pressure/humidity)
– 18,000 rpm maximum engine speed (2013 version)
– 95kg weight, FIA perimeter
– 1,271 engines built, 683 for track use, 588 for dyno use
– 2 000 000 km total
– 5 000 components per engine
– 7 600 000 parts used
– 21,800 pistons used
– 43,200 inlet valves used
– 45,900 exhaust valves used
– 43,800 connecting-rod bolts fitted
– 22,000 spark plugs used
– 10,600 oil filters used
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}