OPINIE: De Formule 1 staat voor één van haar grootste uitdagingen ooit

In 2021 gaan de regels van de F1 weer op de schop want het is weer tijd voor een nieuwe ‘Concorde-agreement’ en het beloven nog geanimeerde gesprekken te worden want zowel op het vlak van inkomsten als van reglementen staan er de nodige veranderingen op til, ook op motorisch vlak.

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1) op


Het zogenaamde ‘Concorde-agreement’ waar nu over onderhandeld wordt zal het achtste van zijn soort worden. Het is de verbintenis tussen de FIA (Internationale Automobiel Federatie), de Formule 1 en de teams waarin beschreven staat wat de spelregels zullen zijn, hoe de inkomsten verdeeld zullen worden. Het dankt zijn naam aan het de eerste overeenkomst die in het grootste geheim werd gesloten in de kantoren van de FIA op de Place de la Concorde in Parijs in 1981.

Er is al enorm veel te doen geweest om de nieuwe regels die vanaf 2021 zullen gelden want het is de eerste keer dat er een overeenkomst gesloten zal worden zonder Bernie Ecclestone aan het roer van de Formule 1. Nieuwe eigenaar Liberty Media heeft al aan den lijve mogen ondervinden dat het geen sinecure is om iedereen op dezelfde lijn te krijgen. Na hun eerste voorlopige voorstel liet Ferrari-opperhoofd Sergio Marchionne al weten dat de Scuderia niet aan de start zou staan in 2021 als dat de gevolgde weg zou worden.

De Formule 1 is voor automerken steeds een uitstekend platform geweest om te tonen waar ze als merk toe in staat zijn. Tot de jaren tachtig puurden constructeurs het maximale uit vergelijkbare motoren die je in je dagelijkse wagen terug vond. Een mooi voorbeeld daarvan is de M12-motor van BMW, een turbogeblazen vier cilinder monstertje van 1500cc dat naar verluidt om en bij de 1400 pk uitbraakte in kwalificatie-modus in 1986. De basis van dat monster vonden we tussen 1962 en 1988 terug in verschillende straatmodellen van het Beierse merk.

Vanaf de jaren negentig begon de sport een hoogtechnologisch kantje te krijgen. Als we kijken naar de Williams FW14 vinden we daar in 1991 al een actieve ophanging, semi-automatische versnellingsbak, traction control en voor een korte periode zelfs ABS in terug. Dat waren voor die tijd stuk voor stuk vooruitstrevende hulpmiddelen maar het hart van de raceauto was wel nog een ‘simpele’ verbrandingsmotor.

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1) op


Die verbrandingsmotor bleef in gebruik tot en met het seizoen 2013 want vanaf 2014 maakten de hybride-krachtbronnen hun intrede in de koningsklasse van de autosport. Een zes cilinder turbo motor, gekoppeld aan elektrische hybride systemen die er voor zorgen dat de huidige ‘power units’ naar verluidt meer dan duizend pk sterk zijn. Dat zijn indrukwekkende cijfers maar we kunnen er niet omheen dat de beleving een pak minder geworden is door het gebrek aan geluid en dat de F1 op dit moment verder dan ooit staat van ons huidige straatbeeld.

We zien de laatste jaren wel dat de hybride-auto aan een opmars bezig is maar tegelijkertijd zien we ook dat van alle verkochte auto’s in de EU tijdens het eerste kwartaal van 2018 slechts 3,4% hybride aangedreven zijn. Er valt niet anders dan te concluderen dat de markt voor auto’s die op alternatieve brandstoffen rijden zich nog steeds in de marge afspeelt.

Na een periode te hebben gehad waarin de Formule 1 zeer kort bij de auto’s stond waarin u en ik mee reden, en een periode waarin we konden zien wat we in de zeer nabije toekomst mochten verwachten zitten we sinds 2014 in een periode waarin de sport nog maar een marginaal stukje van ons straatbeeld vertegenwoordigt. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de F1 weinig nieuwe fans aantrekt. Het is immers moeilijk voor de gewone fan om zich te identificeren met een sport als je weet dat het ongeveer 340 miljoen euro per jaar kost en 800 mensen vergt om twee machines te laten racen waar Jan met de pet nog maar weinig van begrijpt.

Dat zijn astronomische bedragen als u het ons vraagt en mede daardoor staan nieuwe kandidaat-motorenbouwers of teams niet in de rij om in de F1 te stappen. Het water staat ook bij verschillende automerken tot aan de lippen door allerlei problemen of schandalen rond emissienormen. Liberty Media wil met een motor met simpeler design, en die goedkoper is, nieuwe merken naar de sport lokken. Aston Martin en Porsche zijn namen die vaak genoemd worden in die context.

Moet de Formule 1 voor het eerst in haar geschiedenis een stap terug zetten? Als er voor een simpeler motorontwerp wordt gekozen lijkt het daar wel op maar er zijn ook teams die niet meteen staan te springen voor zo’n ingreep. Mercedes-teambaas Toto Wolff en Ferrari-CEO Sergio Marchionne vinden namelijk dat de Formule-1 ook verplicht is om rekening te houden met het DNA van de sport. Met andere woorden, beide heren vinden dat de F1 nog altijd de absolute top van de autosport moet blijven en niet te laagdrempelig mag worden.

De moeilijkheid om een overeenkomst te vinden gaat dus veel verder dan het Formule 1-wereldje. De automerken moeten elke euro omdraaien voor ze hem uitgeven en het is voor hen zaak om vooral de juiste keuze te maken in deze onzekere tijden. Als elektrisch rijden de toekomst wordt, zetten de grote constructeurs dan niet liever in op de Formule E?


Als we het hebben over autosport an sich kunnen we niet anders dan vaststellen dat de Formule E nog in de kinderschoenen staat en dat het soms nog meer lijkt op een PR-evenement dan op een autorace. We mogen echter ook niet blind zijn voor het feit dat een raceklasse die nog maar sinds 2014 bestaat zowel Renault, Citroën, Jaguar, Audi, BMW en vanaf het seizoen 2019/2020 ook Porsche en Mercedes aan de start van haar kampioenschap zal hebben. De tijd dat de F1 nog zoveel merken voor zich wist te winnen ligt al een tijdje achter ons.

Het is onmogelijk om beide raceklassen te vergelijken maar het illustreert nog maar eens de moeilijke uitdaging waar de Formule 1 voor staat. Als constructeurs meer voelen voor een elektrische raceklasse dan voor de F1, kunnen de twee dan nog naast mekaar blijven bestaan?

De toekomst zal antwoorden geven op onze vragen, zowel op lange als op korte termijn. Ondergetekende hoopt alvast dat we nog veel spannende kampioenschappen mogen meemaken met de beste rijders in de snelste bolides en als het even kan met zoveel mogelijk Belgen en Nederlanders, in welke klasse dat ook mag zijn.

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1) op


Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print