Opinie: Red Bull wil vliegen, niet liegen

Volgens veel kenners zou Mark Webber zich al lang wereldkampioen hebben mogen noemen indien men bij Red Bull op eenbepaalde manier ook aan teamorders zou hebben gedaan. Misschien maakt dat Red Bull in 2010 wel net zo bijzonder.

Persoonlijk ben ik van mening dat Red Bull Racing op dit ogenblik het meest respect heeft voor de sport in haar geheel. We keren even terug in de tijd want dat is nodig om het verbod op teamorders beter te verstaan.

Michael Schumacher was van 2000 tot 2004 de dominantste rijder uit de geschiedenis van de sport. Op een zeker ogenblik verzekerde de Duitser zich al van de wereldtitel tijdens de GP van Hongarije terwijl het seizoen nog maar net voorbij de helft was. Het spreekt voor zich dat de overige rijders en teams liever tot de laatste race hadden gestreden. Schumacher was destijds net Michael Valliant die op voorhand wist dat hij toch zou winnen. Dat je dan je wagen zelf laat spinnen uit saaiheid is daarvan een gevolg.

Het is zeker geen geheim dat Schumacher telkens op de steun van Eddie Irvine, Rubens Barrichello of Felipe Massa kon rekenen. Of dit trio ook was opgezet met deze manier van werken is nog lang niet zeker.

Ik herinner me nog dat Barrichello het zitje van Irvine kreeg en meteen aan de media vertelde dat hij de supporters een nieuwe Senna zou laten zien. Niets was uiteraard minder waar aangezien de Braziliaan nog steeds geen titel wist te veroveren. Officieel heeft hij zelfs nog geen zitje voor 2011. Wie is er dan nu te oud voor de sport? Het antwoord zal u vast in het eindklassement vinden. Die tip geef ik je aan het einde van het seizoen nog even met veel plezier mee.

In elk geval is het zo dat Barrichello, na zijn vertrek bij Ferrari, plots ging klagen over de kansen die hij bij de Italiaanse renstal moest laten liggen. Dan kan ik enkel zeggen dat Barrichello misschien op dit ogenblik eens naar Sebastian Vettel moet kijken. No way dat deze Duitser in functie van teamgenoot Mark Webber zou rijden. No way Rubinho!

De FIA ging wel de teamorders verbieden naar de toekomst toe. Op die manier wilde men zonder twijfel de dominantie van Schumacher terugdringen. Maar is het niet zo dat je dominatie verkrijgt na jarenlang hard te werken, is dominantie geen verkregen recht in sommige gevallen? Voor Ferrari speelt het geen rol. In 2010 geeft men Massa gewoon de pap in de mond en betaalt men een slordig bedrag van 100 000 usd, dat kleingeld is in vergelijking met het puntenverschil dat hun mogelijk de titel zal opleveren.

Bij Red Bull is men de GP in Duitsland nog lang niet vergeten. Team-eigenaar Dietrich Mateschitz liet alvast verstaan dat de rijderstitel niet van belang is indien daarvoor teamorders dienen te worden toegepast. Mateschitz wil waarschijnlijk simpelweg aan Ferrari laten verstaan dat Alonso zijn eventuele wereldtitel in Abu Dhabi onwaardig zou zijn.

Red Bull blijft er dus bij dat het in Abu Dhabi niet op gelijkaardige wijze als Ferrari zal handelen. Wat Vettel en Webber doen, dat is hun eigen zaak. Maar zal Vettel de beloning van een heel seizoen strijden uiteindelijk wel graag naar Webber zien gaan?

ls ik in de schoenen van Vettel stond? U zal het grof vinden maar in principe is het oog om oog, en tand om tand! In Turkije was Vettel duidelijk veel sneller dan Webber onderweg. De Australiër reed nog liever zijn teamgenoot van de baan dan hem te laten passeren, en dat dan nog in een vroeg stadium van het seizoen. Wie toen de schuldige was laten we in het midden maar Red Bull had Webber wel laten verstaan dat zijn jongere teamgenoot meer kans op de overwinning had.

Vettel zou wel gek zijn als hij Webber nu uiteindelijk nog gaat belonen om die actie. De achterstand op Alonso zou er zelf niet zijn indien zijn incident met Webber nooit had plaatsgevonden. Vandaar dat Vettel eerder deze week waarschijnlijk al verklaarde dat Webber nooit een vriend van hem zou kunnen worden. Het is zeker niet zo dat Webber de titel niet zou verdienen. De rustige en vriendelijke kerel is gewoon in hem verdwenen.

Het zou dus geen wonder zijn mocht Vettel zijn positie komend weekend niet aan de Australiër afstaan. In dat geval mogen we rekening beginnen houden met de geruchten die deze week de ronde deden. Webber zou namelijk, net als Alonso in 2009, op het laatste moment nog wel eens voor het zitje van Felipe Massa durven gaan! Ondertussen doet Webber er uiteraard nog dagelijks alles aan om Red Bull toch maar met Vettel te doen spreken. De manier waarop is meer een lachertje.

“Het zou niet slecht zijn om hem te overtuigen. Anders zou Ferrari de titel grijpen met behulp van teamorders in 2010. Alonso zou dan toch nog de vruchten plukken”, aldus Mark Webber die in Abu Dhabi op een abnormaal goede kwalificatie moet hopen.

Afspraak met de titel: Zondag na de finish.

image
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print