Opnieuw aanpassingen aan reglement 2010

In 2010 zal de FIA het startgewicht van de wagens niet vrijgeven tijdens een GP-weekend. Vorig seizoen was dat echter wel nog het geval. Enkele wijzigingen op een rijtje.
Altijd handig als je weet hoeveel brandstof elke rijder bij de start aan boord van zijn wagen heeft. Aangezien bijtanken dit seizoen verboden is heeft deze publicatie uiteraard maar bitter weinig zin. Wel zouden we op die manier kunnen achterhalen welke wagen simpelweg het minst zou verbruiken. In het officiële reglement van de FIA werd alvast beschreven dat men in 2010 de brandstof niet zal vermelden.

Zo zullen ook mechanische hulpmiddelen voor het optillen van de wagens in de pitlane verboden zijn wat dus met andere woorden betekent dat de medewerkers van een renstal hun menselijke krachten iets vaker zullen moeten bovenhalen en geen gerbuik mogen maken van mechanische kriks.

Verder is men nu ook duidelijker wat betreft de extra toegestane testdag voor elke renstal. Deze test kan enkel plaatsvinden indien men een rijder zal aanstellen die in de afgelopen twee seizoenen geen racezitje wist te bemachtigen. Indien men toch de eerste of tweede rijder zou aanstellen voor de test dan trekt men deze testdag simpelweg van het komende seizoen af. Lang leve de debutanten dus!

Ook mag het te gebruiken circuit zich niet op de huidige kalender bevinden en mag de debutant, of de rijder die op non-actief staat, niet deelnemen aan een GP in de volgende of voorafgaande 14 dagen.

Tot slot paste men het reglement ook aan met betrekking tot het aantal toegestane motoren, acht per seizoen.

“Indien een rijder zijn limiet bereikt heeft van acht motoren zal hij tien plaatsen moeten toegeven op de grid tijdens de komende race waarin hij zijn nieuwe motor inzet. Indien hij tijdens die race nog een tweede extra motor wenst in te zetten dan zal die bewuste rijder gedurende twee races telkens tien plaatsen moeten toegeven op de grid”, aldus de FIA.

De onderdelen die niet gehomologeerd mogen worden voor de start van het nieuwe seizoen zullen niet vervangen mogen worden. Het spreekt voor zich dat er een uitzondering zal worden gemaakt indien men de veiligheidsnormen er niet meer mee kan garanderen. De overlevingscel of monocoque is namelijk een van die onderdelen die van levensbelang is voor de rijders.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner
Sale Solden 2023Sale Solden 2023
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sale Solden 2023Sale Solden 2023