Het F1-seizoen 2024 zit erop en dan is het tijd om lijstjes te maken en rapporten uit te delen. Het rapport met strafpunten voor de F1-piloten kan echter nadelige gevolgen hebben voor het F1-seizoen 2025 en dan vooral voor Max Verstappen die op weg lijkt naar een raceban.
Enkele jaren geleden werd het systeem met strafpunten ingevoerd. Daarbij konden rijders naast tijd- en gridstraffen ook strafpunten krijgen. Meestal krijgt een rijder voor een incident waarbij hij betrokken is al dan niet één, twee of drie strafpunten. Wanneer een rijder in een periode van twaalf maanden twaalf strafpunten verzamelt volgt er een raceban.
Romain Grosjean ontsnapte in 2018 nipt aan een raceban maar dit seizoen kreeg Kevin Magnussen de eer om als allereerste F1-piloot ooit twaalf strafpunten te verzamelen en daardoor mocht hij niet deelnemen aan de GP van Azerbeidzjan. De kans lijkt echter bijzonder groot te worden dat we ook in 2025 een raceban gaan zien.
Fernando Alonso en Max Verstappen verzamelden tot dusver immers al acht strafpunten en zijn dus nog maar vier strafpunten verwijderd van een raceban. Strafpunten vallen twaalf maanden na het verkrijgen echter ook weg en bij Alonso vallen er drie strafpunten weg op 24 maart 2025. Voor Alonso betekent het dat hij vooral tijdens de eerste twee raceweekends van 2025 moet vermijden om in totaal vier strafpunten te verzamelen.
Voor Max Verstappen wordt de uitdaging echter veel groter. De viervoudig wereldkampioen zal in 2025 iets minder figuurlijk met het mes tussen de tanden moeten racen want bij Verstappen vallen er pas op 30 juni twee strafpunten weg. Dat betekent dat Max Verstappen maar liefst elf races moet wachten alvorens er strafpunten wegvallen en hij tijdens die elf raceweekends dus ook moet vermijden om vier strafpunten te verzamelen.
Dat wordt een enorme uitdaging en het bewijst ook dat het systeem met de strafpunten enigszins achterhaald is. Voor het systeem op zich is er iets te zeggen maar er zijn twee grote punten van kritiek. Het eerste is de inconsistentie op het vlak van uitdelen van de strafpunten, dezelfde kritiek dus als op de straffen die tijdens een race worden uitgedeeld.
Een tweede groot punt van kritiek is dat sinds de invoering van het systeem met strafpunten jaren geleden, de F1-kalender enorm is uitgebreid. Dat betekent in de praktijk dat er veel meer raceweekends zijn waardoor er in een periode van twaalf maanden ook een veel grote risico is om twaalf strafpunten te verzamelen.
Daarom was er vorig jaar al discussie of het systeem niet herzien moest worden maar tot dusver is er dus niets aan veranderd en zal Max Verstappen dus moeten vrezen voor een raceban in 2025 …
Rijder | Strafpunten | Eerste strafpunten die wegvallen |
---|---|---|
Fernando Alonso | 8 | 24 maart 2025 (3) |
Max Verstappen | 8 | 30 juni 2025 (2) |
Valtteri Bottas | 5 | 8 december 2025 (2) |
Nico Hulkenberg | 4 | 30 juni 2025 (2) |
Oscar Piastri | 4 | 2 november 2025 (2) |
Lance Stroll | 4 | 21 april 2025 (2) |
Daniel Ricciardo | 3 | 21 april 2025 (2) |
Esteban Ocon | 3 | 4 mei 2025 (1) |
Lando Norris | 3 | 1 december 2025 (3) |
Logan Sargeant | 2 | 21 april 2025 (2) |
Franco Colapinto | 2 | 27 oktober 2025 (2) |
Ollie Bearman | 2 | 2 november 2025 (2) |
Alex Albon | 2 | 1 december 2025 (2) |
Liam Lawson | 2 | 1 december 2025 (2) |
Sergio Perez | 1 | 9 maart 2025 (1) |
Carlos Sainz | 1 | 5 mei 2025 (1) |
George Russell | 1 | 1 december 2025 (1) |
Jack Doohan | 0 | – |
Pierre Gasly | 0 | – |
Lewis Hamilton | 0 | – |
Charles Leclerc | 0 | – |
Kevin Magnussen | 0 | – |
Yuki Tsunoda | 0 | – |
Guanyu Zhou | 0 | – |