Overzicht: Wordt dit het nieuwe F1-reglement 2017?

De FIA heeft vandaag niet enkel een nieuw kwalificatiesysteem bevestigd, maar ze hebben het ook gehad over de nieuwe regels voor 2017.

Gisteren zijn de Strategy Group en F1 Commission in Genève samengekomen om onder andere het nieuwe kwalificatiesysteem te bespreken. Ze hebben het tijdens hun vergadering echter ook gehad over de nieuwe regels die vanaf het seizoen 2017 zullen gelden. De nieuwe regels moeten echter nog wel bekrachtigd worden door de World Motor Sport Council.

De belangrijkste reglementswijzigingen die voorgesteld werden:
– De voorste banden worden 105 mm breder, dat maakt dat ze 350 mm breed worden. Ook de achterste banden worden aangepast, hier gaat het om 80 mm. De achterbanden worden dan 405 mm breed.
– De lengte van de voorvleugel wordt ook vergroot net als de hoogte en breedte van de achtervleugel.
– De totale breedte van de carrosserie gaat 1,6m zijn, dit is 20cm breder dan dit seizoen.
– Het maximumgewicht van de wagen zal met 20kg verhoogd worden tot 722kg.
– Tevens zal ook de diffuser aangepast worden.

Ook hebben ze het gehad over de bescherming van de cockpit waarbij onder meer het zogenaamde ‘halo-systeem’ aan bod kwam. Dergelijk systeem om het hoofd van de rijder te beschermen geniet voorlopig de voorkeur, al worden ook de andere systemen nog verder bestudeerd.

De motoren moeten nog steeds luider worden en ook moeten de wagens een hogere snelheid hebben.

Ook is het de bedoeling dat er tijdens iedere race een ‘rijder van de dag’ wordt verkozen door de fans. Die krijgt vervolgens een trofee overhandigd.

Al deze maatregelen moeten er voor zorgen dat de spektakelwaarde en aantrekkingskracht van de Formule 1 vergroot wordt. Definitief uitsluitsel over de reglementswijzigingen komt er uiterlijk tegen april. Aanvankelijk was het de bedoeling om de wijzigingen tegen maart vast te leggen maar de deadline werd met een maand uitgesteld.

Geschreven door Anouck Jaspers / Geoffrey Van den Elshout
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}