“Pech en tegenslag de voorbije races zijn hard aangekomen bij Kimi Antonelli”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Voor Kimi Antonelli draaide de ’triple-header’ van de voorbije weken uit op een grote ontgoocheling. Ieder raceweekend kreeg Antonelli af te rekenen met pech of tegenslag en dat kwam volgens technisch directeur James Allison hard aan bij Antonelli.

De tegenvallende reeks raceweekends begon voor Antonelli met opgave tijdens zijn thuisrace in Imola door een probleem met het gaspedaal. Vervolgens was er Monaco waar Antonelli tijdens de kwalificatie crashte en daardoor vanuit de achterhoede geen echte strijd voor wk-punten kon voeren. En tot slot was er de GP van Spanje waarin hij door een motorprobleem moest opgeven.

“Kimi is jong en een erg optimistisch persoon maar ik besef maar al te goed dat onze technische problemen er bij hem stevig ingehakt hebben,” aldus Allison. “Twee opgaves, één door een chassisprobleem en één door een motorprobleem en dat in drie races tijd. Dat is een bittere pil om te slikken.”

Allison had echter ook veel respect voor de manier waarop Antonelli met alles is omgegaan en hij gaat ervan uit dat Antonelli als rijder hierdoor sterker zal worden.

“Dat gezegd zijnde, en wanneer Kimi naar zichzelf kijkt, hij zal weten dat er nog meer is om te vinden en beter te worden,” aldus Allison. “Maar er zijn heel wat positieve dingen die hij verricht heeft, een geweldige ervaring dat hij op een zeer dynamisch circuit zoals Barcelona heeft kunnen rijden, met een baantemperatuur die richting de 50 graden ging en hij slaagde erin om in die temperaturen de zachte banden te managen.”

“Het is gewoon ervaring die hij opdoet en dat tegen een zeer snel tempo, hij ging er goed mee om.”

Wel kan het motorprobleem waarmee Antonelli in Spanje geconfronteerd werd nog gevolgen hebben later tijdens het seizoen.

“Het zorgt voor druk bij zijn pool met motoren,” blikte Allison vooruit naar de rest van het seizoen. “We konden een nieuwe motor in de wagen plaatsen zonder een gridstraf te incasseren, we bevinden ons nog binnen het maximaal aantal motoren dat is toegestaan.”

“Maar uiteraard, met nog maar een derde van het seizoen achter de rug zal dit extra druk uitvoeren op de resterende motoren en dat tot het einde van het seizoen.”