Pirelli heeft gereageerd op de commentaren van Lewis Hamilton, die het verbod op bandenwarmers voor de banden ‘begrijpelijk maar gevaarlijk’ vindt.
Pirelli werkt aan een band die geen bandenwarmers meer zou nodig hebben, dit onder het motto van de boodschap van duurzaamheid die de F1 wil uitdragen. Lewis Hamilton had al de kans om de nieuwe compound van Pirelli uit te testen maar raakte nog niet echt overtuigd.
“Ik vind het gevaarlijk,” vertelde hij erover tijdens de pre season testen in Bahrein. “Ik heb de nieuwe banden getest en op een bepaald moment zullen er ongelukken gebeuren, dus vanuit een standpunt van de veiligheid vind ik het een verkeerde beslissing.”
“Je moet verschillende ronden rijden om de banden aan de praat te krijgen. Het hele argument is dat het weghalen van de bandenwarmers duurzamer en groener is, maar in feite gebruiken we alleen maar meer brandstof om de temperatuur in de banden te krijgen.
“Een groter punt van zorg is wanneer je de baan op gaat: je schaatst rond en het is erg wankel. Als iemand anders op banden staat die wel al goed presteren, kun je gemakkelijk tegen hem botsen. Het is dus een zinloze oefening.”
Pirelli-baas Mario Isola begrijpt de grieven van de zevenvoudige wereldkampioen maar tegelijkertijd wijst hij ook op de omstandigheden waarin hij de banden getest heeft.
“Lewis heeft de banden begin februari in Paul Ricard getest”, legt Isola uit. “Het was vrij koud in die periode. En we hebben duidelijk enkele banden getest die niet hun definitieve vorm hebben of niet de definitieve versie zijn van de banden die we zonder bandenwarmers willen homologeren.
“Ik begrijp de opmerking, want bedenk ook dat de coureurs gewend zijn om de pitlane uit te komen en te rijden met een auto met banden die min of meer de grip kunnen genereren die ze hebben als ze stabiliseren. Dus ook voor hen is het een totaal andere aanpak.
“Ik begrijp het punt dat als in de outlap een auto, ik weet niet, 10 seconden langzamer is dan een andere auto, dit een snelheidsverschil creëert waarmee rekening moet worden gehouden. Ik denk dat de opmerking van Lewis hier ook mee te maken had. En het is een terechte opmerking.”
Vanaf Imola zal Pirelli dit jaar alvast op de proppen komen met een regenband die geen bandenwarmer meer nodig heeft, dit na positieve commentaren van de rijders.
“De volgende stap is hopelijk dat we dit jaar een intermediate band vinden die zonder bandenwarmers kan werken,” zei hij. “En tegelijkertijd hebben we een ontwikkelingsplan voor slicks.”
“We hebben een paar dagen meer dan normaal gevraagd om deze nieuwe banden zonder bandenwarmers te ontwikkelen om het doel te bereiken om de bandenwarmers in 2024 te verwijderen.
“Dus het is een lange reis. Het is slechts de eerste stap. Het is een grote technische uitdaging omdat we de constructie en alle compounds volledig opnieuw moeten ontwerpen.”