Preview: GP van Bahrein

De GP van Australië gaf ons een eerste indruk van de pikorde dit seizoen, maar is die wel correct? Nu de teams afzakken naar een ‘standaard’ circuit zoals het Bahrain International Circuit lijken we een betere representatie te krijgen van de machtsstructuur in de Formule 1.


De GP van Bahrein is de tweede race van het seizoen en is de eerste nachtrace op de kalender. Valtteri Bottas begint aan het weekend als leider van het kampioenschap na een erg dominante overwinning in Australië. De Fin ging met het maximaal aantal punten lopen en zal vastberaden zijn om zijn goede vorm door te trekken in de woestijn van Bahrein. In Australië waren er echter problemen voor teamgenoot Lewis Hamilton en concurrent Ferrari, waardoor een sterke comeback kan verwacht worden van de huidige wereldkampioen en het Italiaanse team.

Nadat er in Melbourne nog op een stratencircuit van Albert Park werd gereden, staan de teams in Sakhir voor een heel andere uitdaging, en dat is niet alleen door de avonduren. De hoge temperaturen en het zand van de woestijn maken het een lastig weekend voor de krachtbronnen. De wind kan dit probleem alleen nog maar verergeren.

Het start-stop circuit is ook uitdagend voor zowel de remmen als de banden. Bochten 1, 4 en 14 zorgen ervoor dat dit circuit gezien wordt als de moeilijkste voor de remmen. Tijdens die remzones worden de banden ook tot het uiterste gedreven, maar daarnaast is het circuit ook nog eens erg abrasief. Pirelli kiest dan ook voor de hardste bandensoorten om te voldoen aan de eisen van het Bahrain International Circuit. De C1 bandensoort zal te zien zijn als de witte, harde band, terwijl de C2 en C3 bandensoorten respectievelijk te zien zijn als de gele en rode banden.

Aangezien de race van start gaat na het ondergaan van de zon, krijgen de teams beperkte tijd om de juiste afstelling te vinden onder de juiste omstandigheden. Enkel de tweede vrije training geeft een juist beeld van de omstandigheden tijdens de race. De dalende temperaturen tijdens de race kunnen echter voor extra hoofdpijn zorgen bij de teams.

Leuke weetjes:
– Dit is al de 15de GP van Bahrein. De eerste werd in 2004 georganiseerd. De editie van 2011 werd afgelast.
– Sebastian Vettel heeft de meeste overwinningen in Bahrein achter zijn naam. Hij won twee keer met Red Bull en won ook de twee laatste races met Ferrari.
– Kimi Räikkönen is dan weer de rijder met het meeste podiums in Bahrein, maar kon de race nog niet winnen.
– Zowel Robert Kubica als Valtteri Bottas veroverden in Bahrein hun eerste polepositie uit hun carrière.
– Als Lewis Hamilton de pole verovert, dan wordt het zijn 85ste, wat meer is dan de poleposities van alle andere rijders samen.
– Geen enkele rijder won ooit in Bahrein nadat hij buiten de top vier startte.
– Red Bull heeft zich nog nooit in de top drie kunnen kwalificeren, nog nooit een ronde aan de leiding gereden of nog nooit op het podium gefinisht tijdens het hybride-tijdperk.

Zoals verwacht wordt het een warm weekend in Bahrein, met zo’n 26 graden tijdens de race. Er is dan ook geen sprake van regen in de woestijn van Sakhir.

Tijdsschema GP van Bahrein:
– Vrijdag 29 maart 12:00 – 13:30: Eerste vrije training
– Vrijdag 29 maart 16:00 – 17:30: Tweede vrije training
– Zaterdag 30 maart 13:00 – 14:00: Derde vrije training
– Zaterdag 30 maart 16:00 – 17:00: Kwalificatie
– Zondag 31 maart 17:10: Race (Opgelet:overgang naar zomeruur)


a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:34:”bahrein_bron_pirelli_headline.jpeg”;}
De GP van Australië gaf ons een eerste indruk van de pikorde dit seizoen, maar is die wel correct? Dit weekend zakken de teams af naar een ‘standaard’ circuit zoals het Bahrain International Circuit.