Preview: GP van China: de 1000ste race

De Formule 1 reist dit weekend naar Shanghai voor de derde GP van het seizoen, de Grote Prijs van China. Iedereen is in feeststemming op het Shanghai International Circuit voor een wel heel speciaal moment in de 70-jarige geschiedenis van F1: de 1000ste race. Hopelijk zorgt dit voor een spannend en spectaculair weekend.


Mercedes heeft het nieuwe seizoen meer dan goed ingezet met een 1-2 in Australië en Bahrein. Tot één punt na hebben Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het maximum van de punten gehaald. Eén punt is ook het verschil tussen de Brit en de Fin in het individuele kampioenschap, waarbij Bottas het voordeel heeft.

Na een teleurstellende eerste race kon Ferrari wel orde op zaken stellen in Bahrein, totdat er het één en ander fout liep tijdens de race. Toch bezetten de rode wagens de eerste startrij en reed Charles Leclerc voor het grootste deel van de race aan de leiding, waardoor de onderlinge strijd tussen beide teams heel wat dichter bij elkaar ligt dan wat de puntentabellen laten blijken.


Het Shanghai International Circuit wordt gekenmerkt door twee erg lange rechte stukken, waardoor het erkend wordt als een circuit waar het makkelijk inhalen is. In 2016 werd er tijdens de race maar liefst 128 keer ingehaald, wat het record is in droge omstandigheden. In tegenstelling tot een circuit zoals Monza, is het echter geen circuit waar je enkel lage downforce nodig hebt.

De snelle bochten in de middelste sector en twee erg trage bochtencombinaties – waar je een spiraal maakt van zo’n 270 graden – zorgen voor een waar dilemma wanneer het aankomt op het afstellen van de wagen. Ga je voor een afstelling met meer downforce, meer luchtweerstand en een lagere topsnelheid, of zorg je voor weinig luchtweerstand, waardoor je snelheid verliest in de bochten maar dan erg snel bent op de lange rechte stukken?

Het nieuwe aerodynamische reglement zorgt voor een extra moeilijkheidsfactor. Aangezien er meer mogelijkheden zijn tot inhalen, is het in China minder relevant om dicht bij je voorligger te kunnen rijden dan het was in Australië en Bahrein. De teams zullen echter moeten onderzoeken wat de impact is van het sterkere DRS-systeem. De wagens halen immers hogere topsnelheden, maar dat gaat ook gepaard met extra luchtweerstand wanneer het DRS niet open staat. Een extra taak voor de ingenieurs om het maximale uit de wagen te halen.

Pirelli keert terug naar de bandenkeuzes van de GP van Australië, met de C2, C3 en C4 banden. Zoals de trend het wilt, is de zachtste C4-band de populairste keuze.

De temperaturen in Shanghai schommelen het hele weekend lang rond 20 graden. Het belooft droog te blijven, ook al wordt er op zondag de meeste bewolking voorspeld.

Tijdsschema GP van China:
– Vrijdag 12 april 04:00 – 05:30: Eerste vrije training
– Vrijdag 12 april 08:00 – 09:30: Tweede vrije training
– Zaterdag 13 april 05:00 – 06:00: Derde vrije training
– Zaterdag 13 april 08:00 – 09:00: Kwalificatie
– Zondag 14 april 08:10: Race


a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:27:”1000ste_F1race_headline.png”;}
De Formule 1 reist dit weekend naar Shanghai voor de derde race van het seizoen, de GP van China. Iedereen is in feeststemming voor de 1000ste race.