Preview: GP van Duitsland

Tot aan de zomerpauze worden we extra verwend met twee races na elkaar. Eerst trekt het F1-circus naar Hockenheim voor de GP van Duitsland, de elfde race van het seizoen.


Nog maar eens een 1-2 tijdens afgelopen race in Silverstone zorgde voor een groter voordeel voor Mercedes van maar liefst 164 punten op Ferrari, terwijl winnaar Hamilton 39 punten voorsprong heeft op teamgenoot Valtteri Bottas. Voor de andere ereplaatsen lijkt het wel een stuk spannender te gaan worden, met Verstappen die nu 13 punten meer heeft dan Sebastian Vettel, die op de hielen wordt gezeten door zijn teamgenoot Charles Leclerc.

Het circuit van Hockenheim stelt alle aspecten van de wagens op proef. Ruim gezien is de eerste helft van het circuit erg snel, terwijl de tweede helft – met de bochtige ‘Motodrom’-sectie – een pak trager is. De afstelling van de wagens lijkt steeds te neigen naar het optimaliseren van het snelle deel van het circuit, waardoor er volle focus gevraagd wordt van de rijders voor het tweede deel. Denk maar terug aan vorig jaar toen Vettel de controle over zijn wagen verloor onder moeilijke omstandigheden. De Duitser moest voor eigen volk opgeven en verloor ook zijn voorsprong in het kampioenschap, iets wat hij nooit heeft kunnen terugwinnen.

De bekendste karakteristieken van het circuit zijn dat er enkele erg smalle secties met onverzoenlijke kerbs zijn en hoewel er relatief weinig rempunten zijn, zijn die wel erg belastend voor de remmen. De nauwe ‘Spitzkehre’ hairpin, bocht 6, is één van de zwaarste remzones op de hele kalender. De wagens vertragen er van 330 naar 70 km/uur, waardoor een geblokkeerd wiel er niet ongewoon is wanneer een rijder zijn rempunt mist.

Pirelli brengt de C2, C3 en C4 banden mee naar Duitsland, dus de middelste van de vijf opties.

Leuke weetjes:
– Dit is de 64ste GP van Duitsland, waarvan er 37 op Hockenheim werden afgewerkt. In Duitsland werd er nog op twee andere locaties gereden, op de Nürburgring en op het AVUS-circuit in Berlijn. De Hockenheimring kende twee grote iteraties op vlak van de lay-out, met zijn huidige configuratie sinds 2002.
– Lewis Hamilton heeft dit weekend de mogelijkheid om de meest succesvolle rijder in Duitsland te worden. Voorlopig staat de Brit op gelijke hoogte met Michael Schumacher met vier overwinningen. De huidige wereldkampioen is ook de enige van de huidige rijders die al op Hockenheim kon winnen. Die andere wereldkampioen, Sebastian Vettel, won wel al in eigen land, maar deed dat op de Nürburgring in 2013.
– Mercedes begint dit weekend aan haar 200ste GP als constructeur. Het team racete tussen 1954 en 1955 en keerde terug op de grid in 2010. Het kent 96 overwinningen, waarvan 59 door Lewis Hamilton.
– De helft van de afgelopen 36 GPs van Duitsland in Hockenheim werden vanop pole gewonnen.

Weer:

Zoals eerder al aangekondigd (lees: Zorgt regen voor spektakel tijdens GP van Duitsland?) kan het weer een erg belangrijke rol spelen. De hitte die over Europa heerst kan overgaan tot regen en zelfs onweer op zondag.

Tijdsschema GP van Duitsland:
– Vrijdag 26 juli 11:00 – 12:30: Eerste vrije training
– Vrijdag 26 juli 15:00 – 16:30: Tweede vrije training
– Zaterdag 27 juli 12:00 – 13:00: Derde vrije training
– Zaterdag 27 juli 15:00 – 16:00: Kwalificatie
– Zondag 28 juli 15:10: Race


a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:32:”hockenheim_circuit_headline.jpeg”;}
Tot aan de zomerpauze worden we extra verwend met twee races na elkaar. Eerst trekt het F1-circus naar Hockenheim voor de GP van Duitsland, de elfde race van het seizoen.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print