Preview: GP van Italië: bouwt Ferrari een feestje in eigen land?

Na een toch wel teleurstellende Grote Prijs in eigen land is het weekend erop alweer tijd voor de GP van Italië: het land van Ferrari en de tifosi. Lukt het de Italianen van Ferrari om in eigen land de tweestrijd te winnen van Mercedes?

Het is maar liefst vijf jaar geleden dat een Ferrari-rijder als leider in het WK aan de GP van Italië startte. Sebastian Vettel zal dan ook heel wat Italiaanse tifosi naar Monza lokken, de zogenaamde ‘Temple of Speed’. In 2012 was het Fernando Alonso die toen aan de leiding stond van het kampioenschap. Nu is dat Sebastian Vettel, met zeven punten voorsprong op Lewis Hamilton die in België won. Op Spa-Francorchamps kreeg Vettel één kans om Hamilton in te halen, maar de Ferrari verloor naar eigen zeggen de ‘dragrace’ van de Mercedes. Door deze reden heeft Mercedes ook de beste papieren voor de race op het circuit van Monza. Ook op vlak van vermogen lijkt Mercedes nog steeds een kleine voorsprong te hebben. In het verleden wonnen Vettel en Hamilton hier elk drie keer. Verder is Fernando Alonso met twee overwinningen de enige rijder van het huidige deelnemersveld die in Italië kon winnen.

Het spreekt voor zich dat lange rechte stukken het grootste kenmerk zijn van de ‘Temple of Speed’. Die lange rechte stukken worden vooral aan elkaar verbonden door chicanes. De Parabolica, de laatste bocht voor start en finish, is de meest bekende bocht, maar verloor zijn karakter door de asfaltlaag aan de buitenkant van de bocht. Het circuit is 5 793 meter lang, waardoor er op zondag 53 snelle ronden zullen worden gereden. De GP van Italië staat bekend als de kortste GP van het jaar, met een duur van een uur en een kwartier.

Op het circuit van Monza wordt er maar liefst drie keer de grens van de 300 km/uur overschreden. Net voor het ingaan van de eerste chicane na de pitstraat worden er hallucinante snelheden bereikt. In 2005 reed Kimi Räikkönen in een McLaren er 370 km/uur tijdens de race. Juan Pablo Montoya haalde met dezelfde wagen 372 km/uur tijdens de vrije trainingen.

Op vrijdag is de kans groot dat er regen valt in Monza, maar op zaterdag en zondag lijkt het droog te blijven. De temperaturen stijgen niet hoger dan 25 graden.

Pirelli kiest voor de medium, zachte en superzachte banden voor de GP van Italië:

Tijdsschema GP van Italië:
– Vrijdag 1 september 10:00-11:30: Eerste vrije training
– Vrijdag 1 september 14:00-15:30: Tweede vrije training
– Zaterdag 2 september 11:00-12:00: Derde vrije training
– Zaterdag 2 september 14:00-15:00: Kwalificatie
– Zondag 3 september 14:00: Race

a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:31:”ferrari_vlag_monza_headline.jpg”;}
Tijd voor de GP van Italië: het land van Ferrari en de tifosi. Lukt het Ferrari om in eigen land de tweestrijd te winnen van Mercedes?