Preview: GP van Italië

Monza, een van de oudste circuits nog aanwezig op de kalender en terecht. Italië is gek van Formule 1 en dat ligt dan vooral aan de vele Ferrari fans. Of zij deze editie een podiumplaats kunnen vieren, valt nog af te wachten.
We zitten aan ronde 13 in het kampioenschap en Italië is meteen ook het afscheid van het Europese seizoen, ten minste als we Rusland niet tot het Europese continent rekenen. Hierna trekken de teams opnieuw naar alle uithoeken van de wereld.

image

Maar eerst dus nog een laatste kans voor de teams om te schitteren op een van de snelste en hardste circuits. Monza wordt niet voor niets de ‘Temple of Speed’ genoemd en topsnelheden over de 320km/uur zijn hier de normaalste zaak. En dat maakt het circuit des te brutaler voor de remmen. Slechts iets meer dan 10% van de circuitomloop wordt er gebruik gemaakt van de remmen, maar het is altijd van topsnelheid tot bijna stilstand om dan bruusk één van de chicanes in te duiken.

Topsnelheid is hier dus van levensbelang en laat dit nu net het zwakke punt zijn van de Ferrari. Ze krijgen niet genoeg snelheid uit hun motor en dus moet er al een klein mirakel gebeuren om ze op het podium te krijgen komend weekend, alle Tifosi ten spijt.

Ferrari zit dit jaar in een strijd waar het niet mag zitten. Een strijd voor het behoud van de derde plaats is voor een team als Ferrari niet echt eervol te noemen, zeker niet als je de achterstand bekijkt ten opzichte van Red Bull of nog schrijnender, Mercedes.

image

De Mercedes aangedreven bolides zijn dus duidelijk in het voordeel. Williams maar nog meer Mercedes zijn de grootste kanshebbers. Zou Williams dan eindelijk na al die jaren droogte dan de ban kunnen breken. Ze zijn dit seizoen alleszins helemaal uit hun as herrezen. Scoren ze tien punten meer dan de rode bolides die een thuiswedstrijd rijden, dan snoepen ze hen nu al de derde plaats af in het klassement.

De mist hangt nog een beetje rond de Red Bull box en de Renault motoren. Hoe brengen zij het er van af met Vettel die dreigt een penalty te krijgen als er nog wat pech opduikt aan zijn wagen? Met motoren die hier het onderste uit de kan moeten halen, is de kans reëel dat de Duitser een penalty boven het hoofd hangt. En kan Ricciardo opnieuw voor een verrassing zorgen op een circuit waar topsnelheid bijna het enige is dat telt?

image

De Lesmos, de Variante Ascari en de legendarische Parabolica. Elke F1 fan weet onmiddellijk over welk circuit het gaat als deze namen vallen. Monza ademt motorsporttraditie. Het is de thuisbasis van Ferrari en met de meeste van de 113.000 plaatsen opgevuld door uitzinnige Tifosi, weten ze dat tot op vandaag perfect in leven te houden. Benieuwd of we zondag het publiek helemaal uit hun dak zien gaan, of wordt het gewoon weer een zondags Mercedes ‘onderonsje’.

Nu is natuurlijk in Spa wel gebleken dat wanneer het een Mercedes ‘onderonsje’ is, dat ook wel eens voordeel voor de anderen kan opleveren. Afspraak zondag klokslag twee uur.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:17:”GP_ITA_Tifosi.jpg”;}
Dit weekend vindt de in Italië de laatste race op Europese bodem. Monza opent de deuren voor teams en piloten, maar vooral voor de honderdduizenden uitzinnige Tifosi. Teleurstelling of vreugde, zondag kennen we het verdict. Lees hier de preview voor de GP van Italië.