Preview: GP van Japan

De laatste fase van het kampioenschap moet nog starten en toch is het al bijna voorbij. Mercedes kan immers zijn voorsprong komend weekend al verzilveren in een titel bij de constructeurs, maar daar zijn wel wat voorwaarden aan verbonden.

image

Mercedes heeft nog welgeteld vijf races om de titel veilig te stellen, maar het zou naïef zijn te denken dat ze tot Abu Dhabi zouden wachten om dat doen. Erger nog, als het wel zo lang zou duren, mogen ze zich ernstig zorgen maken bij de zilverpijlen, want dan is er toch wel het één en ander misgelopen. Het team heeft nu al 174 punten voorsprong op al de rest.

Ze kunnen dus dit weekend al wereldkampioen zijn, maar dat hangt niet alleen van henzelf af. Eerst en vooral moeten ze een één-twee overwinning scoren. Dat zou niet de eerste keer zijn, maar er steken de laatste tijd toch wel wat problemen de kop op bij het team. De betrouwbaarheid laat het wel al eens afweten en dat was ook in Singapore het geval met Rosberg.

imageTen tweede mag Red Bull niet meer dan drie punten scoren. En dat is weinig waarschijnlijk. Ricciardo mag dan wel op 60 punten van de koppositie staan, hij blijft momenteel mathematisch nog steeds in de running voor de wereldtitel bij de piloten. Vergeet ook niet dat de laatste race dubbele punten worden uitgedeeld.Het is wel een waterkans, maar zolang het er een is, heeft de Australiër niets te verliezen en zal hij voluit blijven gaan.

En ook Vettel heeft nog wat te bewijzen. Hij moet al heel het seizoen de duimen leggen voor zijn nieuwe teamgenoot en de vergelijkingen konden niet lang meer uitblijven. Velen vragen zich intussen af, is Vettel wel zo goed als men dacht, of is Ricciardo gewoonweg nog beter? Om maar te zeggen, Red Bull zou nog een hele kluif kunnen worden voor Mercedes.

Daarbij zal de druk op Mercedes alleen maar toenemen. Want ook al hebben de twee rivalen Hamilton en Rosberg vrede gesloten, de titel komt in zicht. Met drie punten verschil is alles nog mogelijk en beide piloten weten dat. Er zal geen gentlemensracing meer aan te pas komen, maar hard tegen hard, in alle races die nog komen met als enige doel de overwinning.

image

De kans dat Mercedes dit weekend kampioen zal worden is dus klein en waarschijnlijk zal het nu ook nog niet beslist worden. Als ze een goed resultaat neerzetten, hebben ze het de volgende race waarschijnlijk wel in de hand, als hen dat niet lukt, wordt het alleen maar moeilijker onder de toenemende druk. Want als iemand anders nog een kans heeft, betekent dat per definitie ook steeds dat Mercedes het nog naar de vaantjes kan helpen. En de concurrentie ligt zeker en vast op de loer.

En Japan is niet meteen het meest eenvoudige circuit. Integendeel, er zijn er weinig die meer uitdaging bieden dan Suzuka. Dit is één van de circuits die op het lijstje van de groten der aarden voorkomt. Spa heeft Eau Rouge, Suzuka heeft de 130R, bocht 15 die plankgas aan meer dan 300 km/u wordt genomen. Of er zijn de ‘S’ bochten. De kleinste fout en de hele verdere reeks van bochten die erna komt, is naar de vaantjes en de rondetijden zijn voor de vuilbak.

Suzuka is veeleisend, zowel in set-up, banden strategie als rijtechniek. Zondagochtend weten we al wie er als eerste de geblokte vlag passeert. De race start om 8u Belgische tijd bij het ochtendgloren, Japan is dan ook niet voor niets het land van de rijzende zon.
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:16:”Williams_JAP.jpg”;}
Het seizoen gaat komend weekend de laatste fase in op het circuit van Suzuka. Kan Mercedes het laken definitief naar zich toe trekken of speelt de betrouwbaarheid opnieuw parten? Lees hier de preview voor de komende race.