Preview: GP van Oostenrijk

De teams zijn nog maar net bekomen van de GP van Frankrijk en ze moeten meteen opnieuw aan de bak. De tweede GP uit het drieluik Frankrijk – Oostenrijk – Groot-Brittannië staat dit weekend op het programma: de GP van Oostenrijk.


Tussen de heuvels rondom Spielberg ligt de Red Bull Ring, het circuit van de GP van Oostenrijk.

Lewis Hamilton is de rijder met de wind in de rug. Hij zal blij zijn dat de races nu snel op elkaar volgen, aangezien hij in het juiste ritme zit. De Brit won immers op dominante wijze de GP van Frankrijk. Hij staat ook aan de leiding van het kampioenschap met 14 punten meer dan Sebastian Vettel.

En laat Mercedes ook in Oostenrijk het te kloppen team zijn van de laatste jaren. Sinds de GP van Oostenrijk terug op de kalender stond in 2014 wonnen de Zilverpijlen elke race en behaalden ze twee keer een één-twee. Naast Lewis Hamilton is ook zijn teamgenoot Valtteri Bottas één van de kanshebbers voor de overwinning. De Fin eindigde nog nooit buiten de punten in Oostenrijk en won er vorig jaar.

Het team die het meest uitkijkt naar deze race is echter Red Bull Racing. Hoewel de resultaten van het team op hun thuiscircuit hen de laatste jaren niet gelukkig maakten, zullen ze dit seizoen meer kans maken. Red Bull Racing lijkt immers beter te presteren dan voorheen op circuits zoals Montreal en Paul Ricard, waar de krachtbron belangrijk is.

De Red Bull Ring wordt vaak gezien als een kleine rollercoaster. De gemiddelde snelheid ligt hier rond de 240 km/uur, waardoor al snel duidelijk wordt waarom deze vergelijking wordt gemaakt. Het circuit is amper 4.3 km lang en is één van de snelste circuits op de kalender, maar toch zijn er verschillende bochten waar de rijders vaak moeilijkheden kennen.

De motor is in Oostenrijk erg belangrijk, aangezien er volgas wordt gereden voor 65 procent van het circuit. Maar ook de rijkunsten van de rijders komen hier tot leven, aangezien er wat lef nodig is om de snelle bochten aan te snijden. Verder worden de remmen ook nog eens op de proef gesteld met twee zware remzones.

Wat voor meer spektakel zou kunnen zorgen is de toevoeging van een derde DRS-zone. Zo probeert de organisatie het inhalen te bevorderen.

Net zoals vorige week neemt Pirelli de zachte, superzachte en ultrazachte banden mee naar Oostenrijk.

De weersvoorspellingen zijn zo dat er een grote kans is op regen op vrijdag. Naarmate het weekend vordert, daalt de kans op regen. Voor de race wordt er zo’n 20 procent kans op regen voorspeld, met zo’n 24 graden.

Tijdsschema GP van Oostenrijk:
– Vrijdag 29 juni 11:00 – 12:30: Eerste vrije training
– Vrijdag 29 juni 15:00 – 16:30: Tweede vrije training
– Zaterdag 30 juni 12:00 – 13:00: Derde vrije training
– Zaterdag 30 juni 15:00 – 16:00: Kwalificatie
– Zondag 1 juli 15:10: Race



a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:30:”stier_RedBullRing_headline.jpg”;}
De teams zijn nog maar net bekomen van de GP van Frankrijk en ze moeten meteen opnieuw aan de bak. De tweede GP uit het drieluik Frankrijk – Oostenrijk – Groot-Brittannië staat dit weekend op het programma.