Preview: GP van Singapore

Na een korte race in Monza twee weken terug, is het nu tijd voor de op papier langste race van het seizoen. De GP van Singapore staat sinds 2008 op de kalender en mag tot één van de klassiekers van de kalender genoemd worden.
image
Het Marina Bay Street Circuit wordt vaak vergeleken met het circuit in Monaco, ook al zijn er een aantal belangrijke verschillen. In tegenstelling tot de GP van Monaco wordt er in Singapore wel de volledige raceafstand afgelegd, waardoor er langer gereden moet worden. De gemiddelde snelheid tijdens een ronde over het circuit ligt ook veel hoger.

De GP van Singapore staat sinds 2008 op de kalender en sindsdien kende het circuit reeds een aantal kleine aanpassingen. Zo werd in 2013 de veel te krappe chicane vervangen door een enkele linkerbocht. Dit jaar wordt het circuit ook aangepast. Net na de bovenstaande linkerbocht gingen de rijders tot vorig jaar over de ‘Anderson Bridge’ langs de rechterkant, maar vanaf dit jaar zal dit over de linkerkant gebeuren.

Het circuit is vanaf dit jaar dan ook 5 065 meter lang, waardoor er op zondag 61 ronden moeten afgelegd worden. Tijdens een ronde hebben de rijders twee rechte stukken waarbij ze DRS mogen gebruiken. Zoals gebruikelijk is dat langs start en finish. Het andere stuk is na bocht vijf, een recht stuk waar weliswaar een kleine rechtse knik in zit.

Vorig jaar zagen wat dat Nico Rosberg een erg slechte zaak deed in de strijd om de titel. De Duitser kende problemen met zijn stuur, waardoor hij al vanuit de pits moest vertrekken maar ook later in de race moest opgeven. Door de problemen bij Rosberg kon Lewis Hamilton makkelijk naar de overwinning rijden. Hij moest enkel afrekenen met de Red Bulls van Vettel en Ricciardo, maar kende daar geen problemen mee.

Verder zal Valtteri Bottas zijn vijftigste Grote Prijs rijden in Singapore. De Fin zal dus nog extra geprikkeld zijn om een goed resultaat neer te zetten. Wel wordt verwacht dat de Williams bolide niet al te goed zal presteren op het Marina Bay Circuit.

Daarnaast is het ook uitkijken naar Ferrari. Sebastian Vettel wist immers de Grote Prijs van Singapore reeds drie keer te winnen (van zeven GP’s). Laat daarbij geweten zijn dat de Ferrari goed presteert in de hitte en dat de met de Mercedes krachtbron aangedreven teams een minder groot verdeel hebben op ’tragere’ circuits als die van Singapore, dan maakte Ferrari een goede kans om het Mercedes moeilijk te maken.

Maar het grootste nieuws voor aanvang van de eerste vrije training komt toch wel uit het kamp van Manor. Alexander Rossi werd aangesteld om Roberto Merhi te vervangen en de rest van het seizoen te rijden, met uitzondering van de GP van Rusland en de GP van Abu Dhabi, waar de Amerikaan verplichtingen heeft in de GP2. We zien Rossi, met het nummer 53, dus zijn racedebuut maken in Singapore, nadat de Amerikaan reeds enkele vrijdagtrainingen op zijn naam kon zetten.

Pirelli heeft ervoor gekozen om in het warme en vochtige Singapore de zachte en superzachte banden te gebruiken.

Warm en vochtig, dat wordt het zeker. Doordat het een nachtrace is, wordt er geracet op de laagste temperaturen van de dag. We spreken dat over 27 graden. In zo’n warm en vochtig weer is de kans op onweer groot, ook al ontstaan deze meestal vroeg op de avond.

Tijdsschema GP van SIngapore:
Vrijdag 18 september 2015: 12:00 – 13:30: Eerste vrije training
Vrijdag 18 september 2015: 15:30 – 17:00: Tweede vrije training
Zaterdag 19 september 2015: 12:00 – 13:00: Derde vrije training
Zaterdag 19 september 2015: 15:00 – 16:00: Kwalificatie
Zondag 20 september 2015: 14:00: Race

a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:22:”singapore_headline.png”;}
Na een korte race in Monza twee weken terug, is het nu tijd voor de op papier langste race van het seizoen. De GP van Singapore staat sinds 2008 op de kalender en mag tot één van de klassiekers van de kalender genoemd worden.