Races worden spannender volgens Honda

Gedurende de launch van Honda in Barcelona werd algemeen aangenomen dat door het rijden met één bandenmerk en door het limiteren van het motortoerental het deelnemersveld dichter op elkaar zal zitten en de rijders meer mogeljkheden zullen hebben om in te halen gedurende de wedstrijden.

Onze landgenoot en chef-ingenieur Jacky Eeckelaert zegt dat de bandensituatie voor betere wedstrijden kan zorgen: “de banden werden zo gemaakt dat ze duurzaam zijn, maar het zijn nog steeds race-banden, met minder grip.”

“Daardoor worden de remafstanden langer en de bochtsnelheden kleiner. Voornamelijk door de langere remafstanden wordt de kans op inhalen groter dan vorig jaar.”

Honda-rijder Jenson Button gaat verder: “We zullen hardere banden gebruiken, welke naast veranderde remafstanden ook meer kans bieden op het maken van fouten.”

“De mogelijkheid bestaat dat door elk van de rijders zowel hard als zacht rubber zal moeten worden gebruikt, hetgeen het deelnemersveld wel eens kan doen omwoelen en de races meer spankracht kan geven.”

Eeckelaert gelooft ook dat de 19.000 tpm begrenzing voor een compacter deelnemersveld zal zorgen:

“Het is waar dat wanneer alle motoren met deze toerentalbegrenzer worden voorzien de motorvermogens dichter bij elkaar zullen liggen. Dit in combinatie met allemaal dezelfde banden zal waarschijnlijk voor dicht bij elkaar liggende rondetijden zorgen.”

“Het zou mij niet verbazen dat de eerste tien wagens rondetijden draaien binnen dezelfde seconde. Volgens mij zal het deelnemersveld meer samengepakt zijn dan ooit tevoren, waardoor de racestrategieën ook een belangrijkere invloed zullen hebben gedurende de wedstrijden.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print