Racing Bulls, het vroegere VCARB, gleed tijdens het slot van het F1-seizoen 2024 af van de zesde naar de achtste plaats in het kampioenschap en dat zorgde voor een serieuze financiële opdoffer voor zowel het team als het personeel.
De F1-teams delen mee in de prijzenpot van de Formule 1 en dat op basis van de eindstand in het constructeurskampioenschap. Racing Bulls had lange tijd uitzicht op de zesde plaats in het kampioenschap maar uiteindelijk eindigde het als achtste en dat betekent voor zowel het team als de teamleden een serieuze financiële opdoffer.
“Wij zijn als elk ander team. Wij hanteren een concept van een vast salaris plus bonussen voor ons personeel,” aldus CEO Peter Bayer in gesprek met ‘RacingNews365’. “Dit (het verlies aan prijzengeld) wordt dus door iedereen gevoeld. Deze mensen houden van hun werk, geven daar ook heel veel voor op en dus hopen wij dat we iets aan hen terug kunnen geven.”
“Het verschil van P6 naar P7 is ongeveer 10 miljoen dollar en het verschil van P7 naar P8 is ook ongeveer 10 miljoen dollar. In het worst case scenario (wat dus ook is gebeurd) spreek je dus van een kloof van 20 miljoen dollar. Dat heeft een impact op ons team, want we streven ambitieuze doelen na.”
Het mislopen van prijzengeld heeft ook gevolgen voor de voorbereidingen van het nieuw F1-seizoen. Zo kan er minder getest worden met oude F1-bolides, het zogenaamd ‘Testing Previous Cars’.
“We hebben dat nog niet echt kunnen doen, voornamelijk vanwege financiële redenen. Je ziet dat alle grote teams het wél doen, het beste voorbeeld daarvan is Mercedes met Kimi Antonelli. Die jongen zit praktisch elk weekend in de auto. En andere teams testen ook op huidige F1-circuits.”
“Je kan daarover zeggen wat je wilt, maar het geeft je toch een voordeel. Het geeft je het voordeel van baankennis en voordeel van het gegeven dat het team gewoon goed voorbereid is. Dit soort extraatjes wordt gewoon gehinderd door het verlies van prijzengeld.”