Räikkönen: “We moeten blijven geloven”

Kimi Räikkönen won in 2007 het wereldkampioenschap door te winnen in Brazilië op Interlagos. Maar dit jaar moet de Fin tegenover de pers minder goed nieuws brengen.
image
“Het is gewoon geen succesvol jaar geweest voor mij,” meldt de Fin tegenover de verzamelde pers. En het loopt inderdaad voor geen meter bij Kimi Räikkönen. “Als je op het einde van het seizoen geen wereldkampioen bent, dan mag je het eigenlijk vergeten. We zijn racers, we willen winnen. Je wil kampioen worden en als je dat niet lukt, dan heb je gefaald.” Zo simpel is het, volgens ’the Iceman’.

“Het is een erg moeilijk jaar, maar we hebben ook dingen geleerd die ons zullen helpen in de toekomst,” vertelt de Fin hoopvol. “Het is waar dat je geen plezier beleeft aan het racen als je elke race in de moeilijkheden zit. Maar zo gaat dat nu éénmaal. Maar we moeten blijven geloven in wat we doen en dan komt het wel weer goed.”

Kimi is tevreden over hoe de wagen is geëvolueerd in vergelijking met het begin van het seizoen. “We zijn veel verbeterd op het vlak van de motor en de elektronica. De wagen heeft nu ook meer downforce. Dus de wagen is zeker verbeterd.”

Op de vraag dat de wagen van 2015 beter zal zijn voor Kimi, heeft de Fin het volgende antwoord klaar: “Ik heb al enkele cijfers gezien van de wagen, maar de situatie blijft zoals het elk jaar is: je weet pas als je wagen goed is, als je de wagen hebt zien racen op het circuit.” Verder vertelt Kimi dat de Scuderia al vroeg is begonnen aan de nieuwe wagen. “De ingenieurs hebben naar ons advies geluisterd en hebben een aantal aanpassingen gedaan om de wagen te verbeteren. Er wordt vooral hard gewerkt aan de zaken waar we dit seizoen veel problemen mee hebben. Volgens mij krijg ik volgend jaar een goede wagen.” Hoe goed de wagen zal zijn, laat Kimi in het midden: “Dat zullen we volgend jaar in februari zien.”

Räikkönen heeft nu ook geprobeerd om een ‘uitgebreide’ verklaring te geven waarom hij zoveel problemen heeft met zijn Ferrari F14-T. Het grootste probleem is het onderstuur in de bochten. “Sinds ik aan het karten ben, heb ik het nooit leuk gevonden als de wagen niet goed in de bocht gaat. De wagen moet voor mij in de bocht ‘bijten’. Mijn stijl van racen is zo dat ik graag zo veel mogelijk snelheid behoudt in de bochten.” Maar met de wagen van dit jaar lijkt dit dus niet te lukken. “Ik probeer mijn stijl wel elk jaar wat aan te passen, maar ik ben het gewoon op deze manier. Volgens mij is het ook de beste manier om een race te kunnen winnen. Maar als ik de wagen niet kan plaatsen waar ik wil en niet kan remmen wanneer ik wil, door het feit dat de wielen blokkeren of de voorkant aan het glijden gaat, dan wordt het erg moeilijk om een bocht te nemen. En als je geen bocht in kan gaan, dan kan je geen goede ronden rijden. Want als je één bocht minder goed neemt, dan neem je de volgende bocht ook niet goed. Het lijkt iets klein, maar volgens mij heeft het grote gevolgen voor je prestaties.”

Kimi Räikkönen heeft dus in zijn interview zijn best gedaan om tekst en uitleg te geven bij zijn problemen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}