Volgens Red Bull Racing was de oorzaak van de opgave van Max Verstappen meer dan gewoon een ‘remprobleem’. Een ‘reeks gebeurtenissen’ heeft ertoe bijgedragen dat het remprobleem ontstond en er zou dus geen sprake zijn van een productiefout of kwaliteitsprobleem.
Eerder liet ook remleverancier Brembo reeds verstaan dat een fout van Red Bull aan de basis lag van het probleem dat bij Max Verstappen was ontstaan. Red Bull zelf kwam nog met een uitleg tot in detail over het probleem waardoor zijn rechterachterrem in brand kwam te staan maar ze lijken bij Red Bull nu toch de oorzaak van het probleem bij zichzelf te leggen.
Gesuggereerd wordt dat een schroefje op de rem niet voldoende zou zijn aangedraaid waardoor er uiteindelijk een probleem was. De problemen ontstonden naar verluidt al eerder tijdens het raceweekend. Alles begon met Verstappen die tijdens de eerste oefensessie op vrijdag van de baan was gegaan. Daardoor was er wat schade aan de wagen ontstaan en vervolgens zou er dus iets zijn misgelopen bij de rem rechts achteraan.
“Zoals we vaak zien wanneer wagens tijdens een race moeten opgeven heeft een reeks gebeurtenissen in een bepaalde volgorde ertoe geleid,” aldus Paul Monaghan, de hoofd-ingenieur bij Red Bull Racing; “Je kan het zelfs terug traceren naar wat op vrijdag begon. Op zaterdag waren er wat onduidelijke hints dat er mogelijk een probleem was, maar er was niets dat er echt uit sprong. Het waren dan ook verschillende zaken.”
“Wanneer je de sequentie kan stoppen dan stop je ook het probleem. Er zijn dan ook kleine wijzigingen om te proberen die sequentie tijdens dat specifiek event te stoppen. En het is toepasbaar op iedere wagen dat wanneer je een reeks gebeurtenissen hebt die leiden tot een opgave tijdens een race, dat je probeert om deze te stoppen voor je ze krijgt.”
“Ik ga dan ook niet zeggen dat het een specifiek proces ofzo is. Iedereen doet zijn best om die sequentie te doorbreken.”
Met het oog op de toekomstige races hebben ze bij Red Bull alvast verschillende maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat het niet opnieuw voorvalt.
“Er zijn enkele subtiele wijzigingen,” aldus Monaghan. “Het is eigenlijk een proces van lange termijn om te proberen de erg warme air ducts te managen.”
“We willen overduidelijk dat het probleem zich niet nogmaals voordoet, er worden sinds Australië dan ook oplossingen voorzien. Voor de lange termijn zijn er nog bijkomend nieuwe onderdelen die dit gaan aanpakken.”