Red Bull: “Het is geen tactische keuze om Mercedes te kopiëren”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Red Bull presenteerde met de RB20 een bolide die opvallend veel gebruikmaakt van oplossingen die Mercedes geprobeerd en ondertussen al achterwege gelaten heeft. Volgens Red Bull is dat echter geen doelbewuste tactische keuze.

Christian Horner wil benadrukken dat het volgen van de Mercedes-designtaal van vorig jaar geen tactische keuze is om de concurrentie op een verkeerd been te zetten. De verwachting was immers dat Red Bull een evolutie van de dominante RB19 zou presenteren op donderdag maar de Oostenrijkse formatie verraste vriend en vijand door met een heel ander concept voor de dag te komen.

Vooral de keuze voor het zero sidepod-concept en de opvallende motorkap viel op omdat Mercedes die weg vorig jaar bewandelde, maar Christian Horner laat weten dat ze dat niet met opzet gedaan hebben.

“Het is niet tactisch, het is gebaseerd op prestaties en op wat we zien via onze simulatietools. De auto ziet er op bepaalde vlakken heel anders uit dan vorig jaar.”

“Alleen de stopwatch zal het uitwijzen, maar in de virtuele wereld zouden we niet aan het ontwerp hebben vastgehouden als we niet het gevoel hadden dat het beter was.” 

Het zou voor Red Bull een logische keuze geweest zijn om de RB19 verder te evolueren maar Horner vertelt dat ze niet op hun lauweren zijn gaan rusten in Milton Keynes.

 “Het zijn marginale verbeteringen op alle gebieden, dus je bent constant op zoek naar nieuwe ontwikkelingen. Als je kijkt naar de aandacht voor details in een auto, dan zie je dat er echt prachtige details zijn,” aldus de teambaas.

“Er is geen sprake van zelfgenoegzaamheid, ze zijn zich blijven ontwikkelen en de grenzen blijven verleggen.”

Horner verwacht ook dat er geen gebrek aan aandacht zal zijn voor de RB20 tijdens de komende pre-season testen en de eerste GP van het seizoen in Bahrein.

“Er zit ook een aantal geweldige innovaties in de auto en die zullen de komende weken ongetwijfeld onder de loep worden genomen,” zei Horner. “Het team is erg creatief geweest en dat zie je terug in sommige oplossingen die ze hebben bedacht. Het is geen conservatieve evolutie, er zit veel innovatie in de auto.”