Red Bull moet engine mappings aanpassen

De FIA heeft de reglementering met betrekking tot ‘engine mapping’ verduidelijkt. Door deze verduidelijking zal Red Bull Racing haar engine mappings moeten aanpassen.
Enkele uren voor aanvang van de GP van Duitsland gonsde het van de geruchten over een mogelijke diskwalificatie van Red Bull. Volgens andere bronnen moest Red Bull mogelijk uit de pits vertrekken. Uiteindelijk volgde er een officiële mededeling van de FIA dat beide wagens van Red Bull van op hun kwalificatiepositie aan de race mochten beginnen.

Alles begon met een ontdekking van Jo Bauer, de technisch afgevaardigde van de FIA. Hij stelde immers vast dat de motoren van Renault die in de Red Bull RB8 zitten bij volgas en bij een bepaald aantal toeren minder koppel geven. Dit was verschillend met wat er tijdens de voorgaande races bij Red Bull was vastgesteld.

Doordat er tegen bepaalde toerentallen minder koppel was zou Red Bull minder last hebben van wielspin en dus vlotter uit de bochten kunnen wegaccelereren. Ook op aerodynamisch vlak zouden ze hiermee een klein voordeel doen.

Jo Bauer deelde zijn ontdekking mee aan de stewards en die begonnen vervolgens een uitgebreid onderzoek. De conclusie was echter dat Red Bull wist gebruik te maken van een grijze zone in het reglement. Puur technisch gezien was er onvoldoende bewijs om Red Bull te bestraffen maar de actie van Red Bull druisde wel in tegen de geest van de sport. Daarom werd er een verduidelijking van het reglement gevraagd en die komt er nu dus ook.

Artikel 5.5.3 van het reglement geeft aan dat een motor niet minder koppel mag leveren dan waartoe hij eigenlijk in staat is. Red Bull interpreteerde dat op haar eigen manier door te stellen dat de motor niet minder koppel mag geven dat waartoe hij volgens de engine mappings in staat is. Een mooi achterpoortje aangezien die engine mappings iedere race verschillen.

Volgens het Britse BBC laat de FIA nu weten dat de engine mappings van de eerste vier races van het seizoen als referentie gebruikt zullen worden en dat een motor boven een toerental van 6 000 toeren per minuut niet meer dan twee procent mag afwijken. De aanpassing aan het reglement zou komend weekend reeds ingaan, dan vindt immers de GP van Hongarije plaats.
a:1:{s:9:”file_name”;s:22:”newey_duitsland_kl.jpg”;}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}